MAAF....

Lama rasanya tidak kemas kini blog. Mohon maaf kepada teman-teman yang menanti hasil penulisan yang baru. Insya'Allah jika diberi kekuatan terus menulis di blog ini. Alhamdulillah, pada 3 Januari yang lalu saya berpeluang melanjutkan pelajaran dalan Diploma Perguruan Lepasan Ijazah (DPLI) di Institut Pendidikan UIAM dalam bidang Al-Quran dan Sunnah. Masa yang singkat selama 10 bulan akan digunakan dengan bersungguh-sungguh dan niat perlulah bersih dan ikhlas kerana Allah Taala agar ilmu yang dipelajari diberkati.

Alhamdulillah di sini juga bertemu dengan Tokoh pendidikan (ABIM) yang yang disegani seperti Prof. Dr. Sidek Baba, Prof. Rosnani Hashim dan ramai lagi. Memang menjadi impian menjadi anak murid mereka dan alhamdulillah impian itu tercapai. Tanpa disangka-sangka juga Ketua Helwa ABIM ( Dr Mastura Badzis ) juga mengajar saya di dalam kelas Tasawur Islam. Alam pendidikan merupakan alam yang baru bagi saya dan banyak yang dipelajari walaupun baru 2 minggu m,asuk kuliah. Apa yang diharapkan bukan setakat ini sahaja pengajian saya, moga akan terus sambung di [perigkat yang lebih tinngi, Insya'Allah.

Sebenarnya kerjaya pendidik bukanlah satu tugas yang mudah. Perlu diketahui bahawa jika ada minat dan niat yang ikhlas sahaja kita boleh kekal lama di dalam bidang ini kerana profesionnya sungguh mencabar. Bagi saya subjek Pendidikan Al- Quran dan As- sunnah bukanlah satu subjek yang mudah diajar kerana kita bukan seperti zaman dahulu yang menerima apa yang diperkatakan oleh guru. Pendidik sekarang perlu berfikiran kreatif dan kritis di dalam subjeknya dan perlu mempunyai kreativiti yang tersendiri untuk menarik minat pelajarnya. Apa yang saya harapkan agar dengan program selama 10 bulan ini memberi saya pengetahuan dan ilmu di dalam bidang pendidikan ini.

Semoga dengan ilmu yang dipelajari dengan dapat membimbing saya menjadi pendidik yang mahu memberi kesedaran dan merubah para pelajarnya, insya'Allah. Jika ilmu yang dipelajari didasari dengan niat yang lain maka lahirlah pemimpin yang palsu, seperti yang diucapkan oleh Prof Sidek Baba pada Khemah Ibadah untuk pelajar DPLI.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)