Sedikit Coretan Mengajar Mengaji


“Ustazah, hari ini balik jam berapa?, Iman baca sampai mana ustazah? Baca sikit ye ustazah, Iman tak larat la .. mengantuk”, tanya Iman Iskandar, anak murid mengaji saya yang berumur 7 tahun. Saya menjawab dengan ringkas, “ Iman balik pukul 9 malam, baca dalam 3 muka surat dan bergantung dengan prestasi iman la, kalau ok cepat la abis, kalu tak ok lambatlah abis”, jawab saya kepada Iman. Kira-kira sudah mencecah 3 bulan saya mengajar Iman mengaji Iqra’ tiap-tiap malam di rumah saya. Banyak karenah dan ragam yang terpaksa saya tempuhi dan kadangkala ia sedikit sebanyak memberi pengalaman kepada diri saya.

Untuk mengajar budak yang berumur 7 tahun bukanlah perkara yang mudah bagi saya. Memang pada permulaannya saya ingat ia merupakan tugas yang senagn, namun perspektif itu berubah apabila saya mula mengajar Iman. Iman seorang yang pelat, sukar untuk menyebut huruf R dan seorang yang masih mentah. Pertama kali mengajar, tiada masalah dan saya pun tidak menunjukkan kegarangan saya.

Bila masuk hari yang seterusnya, saya dapati Iman seorang yang gemar melawan cakap..huhu..Dan seolah-olah dia yang betul, ustazahnya yang salah.. Tidak sah jika satu hari tu tak bergaduh dengan dia.. Lumrahnya beginilah kami selalu bergaduh , " Iman..salah bacaan tu..baca insani bukan insana..", ujarku. Kemudian Iman membalas, " betullah iman baca tadi apa.." saya berkata lagi, "Iman salah baca la..iman baca na tadi..ustazah tahu la..ustazah dengar".. Selepas berlaku sedikit pergaduhan, Iman akan menunjukkan perubahan dalam bacaannya, dia mula malas membaca, memandang syiling, tanya bila mama nak ambil, baca sampai mana dan sebagainya..Jawapan saya mudah saja.." cepat habis cepat balik!"..

Memang memerlukan kesabaran dalam mengajar Iman ini. Bukan apa, baru 5 minit baca fikirannya sudah melencong jauh..namun bukan setiap hari Iman begitu..adakalanya Iman akan bersemangat dan adakalanya malas. Jadi sebagai pendidik, kita mesti bijak menarik minat anak murid supaya ia hanyut dengan pembelajaran kita. Sukar juga untuk menerangkan kepada budak yang berumur 7 tahun tentang hukum tajwid. Pernah saya pesan kepada Iman, " Iman kena baca panjang 2 harkat pada alif, waw dan ya tau. Sebab itu huruf mad.." dan Iman membalas, " Iman mana tahu la..Iman tak belajar lagi!" Saya menyambung, " sebab tak tahu la ustazah nak bagi tahu ni..lepas ini bila jumpa dengan huruf tersebut baca panajang tau". Iman sambil lea mendengar penerangan saya. Kadangkala, mereka tahu untuk membaca tetapi sengaja membaca salah supaya dapat menarik perhatian kita..saya akui perkara tersebut..Apabila bacaan tiada salah dan lancar..Iman akan mencari jalan untuk menyalahkan bacaannya..walaupun banyak kali saya betulkan dia tetap dengan kesalahan tersebut sambil tersenyum-senyum..Akhirnya apa yang saya buat saya merajuk!!

Hati seorang kanak-kanak memang bersih dan mudah kasih terhadap gurunya. Ini diakui apabila Iman ingin membaca dengan sendiri bacaan Iqra' tanpa panduan daripada saya..Saya pernah berkata, "Ustazah baca, Iman ikut ye..Ayat ni panjang.." Lantas Iman menjawab, " Iman nak baca sendiri!" Saya lantas menyampuk, " Tak boleh lah Iman..kalau Iman baca banyak salah.." Iman nak baca sendiri jugak", ujar Iman. Lalu saya berkata, "ok, lepas ni tak payah datang mengaji, sebab Iman dah pandai, ngaji dengan mama saja". Iman menjawab ringkas, "ok!". Punyalah sakitnya hati saya ni Allah yang tahu..huuuhu.. Lantas saya membiarkan Iman membaca seorang diri sambil saya buat-buat merajuk dan tidak memandangnya..Bila dah habis, saya berkata" Iman tahu tak Iman baca banyak salah?". Jawab Iman, "tahu!". Selepas itu saya meminta Iman mengikut bacaan saya dan terus menamatkan bacaan. Selepas itu tiada kata yang saya ucapkan kepada Iman untuk menunjukkan bahawa saya merajuk dengan Iman! (",). Apabila pulang ke rumah, Iman dengan muka sedih mengadu pada mamanya bahawa Iman sedih sebab lawan cakap ustazah..kesian ustazah..ustazah marah dengan Iman tadi. Iman rasa nak nangis.. Bila saya mendengar berita ini daripada mama Iman saya sangat tersentuh dan amat bersyukur kerana sebenarnya Iman memiliki hati yang sangat lembut..

Begitulah sedikit coretan pengalaman mengajar kanak-kanak berumar 7 tahun. Belum lagi saya menceritakan pelajar baru saya yang sudah masuk ke tingkatan 2. Namanya Faiz, dan dengan rendah hati tidak kisah turun daripada Al-Quran untuk baca Iqra' 4 yang sama dengan Iman! Ini kerana saya mengesyorkan supaya baca Iqra'6 untuk melancarkan bacaan dalam Al-Quran. Memang tidak lancar dan masih lambat nak eja huruf. Alhamdulillah, Faiz sendiri yang sukarela untuk baca Iqra' 4 dan dia tidak kisah...dan Iman pun tak kisah.. (",)

Petikan diolog di atas merupakan pengalaman saya sewaktu mengajar mengaji. Saya teringat sabda Nabi S.A.W : Daripada Jabbar bin Abdullah, beliau berkata, Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud): “Sebaik-baik manusia ialah orang yang bermanfaat bagi orang lain.” (Riwayat At-Tabrani)

Saya diminta untuk mengajar anak salah seorang guru di sekolah saya. Saya menerima bukan atas sebab masalah kewangan dan sebagainya. Apa yang saya harapkan ilmu yang saya miliki ini boleh dikongsi bersama dalam usaha untuk melihat Islam itu berkembang. Saya teringat tentang hadis di atas. Ya..sesungguhnya manusia yang baik itu ialah mereka memberi manfaat kepada orang lain. Setiap orang mempunyai pendekatan yang berbeza dalam memberi manfaat kepada orang lain. Dalam situasi saya, saya boleh membantu dalam urusan memberi ilmu tentang agama serba sedikit dan pada masa yang sama pencarian ilmu perlu berterusan dalam meningkatkan ilmu pengetahuan.

Saya mengambil inisiatif membuka kelas pengajian Al-Quran kepada pelajar saya kerana saya sedih melihat tahap penguasaan Al-Quran pelajar saya yang sangat lemah. Hati siapa yang tidak tersentuh apabila mengenangkan saudara seagama tidak mengenal huruf hijaiyah, tidak boleh membaca Al-Quran dan sebagainya. Belum lagi dilihat daripada aspek yang lain.. mengambil wudhuk pun tidak tahu!. Saya dengan senang hati menawarkan bantuan untuk mengajar mereka kerana ingin melihat Saudara seIslam berdiri megah . Namun amat menyedihkan saya apabila terdapat segelintir daripada pelajar tersebut mengambil sambil lewa inisiatif saya dan mempermainkan ayat-ayat Allah!! Lalu..dengan rasa bangga diri seolah-olah diri tahu semuanya padahal apabila ditanya hanya menggaru kepada dan membuat loyar buruk..Nah!..inilah situasinya pelajar sekarang berbanding dengan pelajar dahulu. Usaha saya ini tidak akan berhenti setakat ini sahaja, saya akan berusaha supaya mereka dapat mengenal Al-Quran sebelum melangkah keluar daripada sekolah nanti, ini azam saya. Semoga Allah S.W.T memberikan kesenangan dan kemudahan dalam setiap apa yang saya lakukan, insya'Allah.

Tidak semua pelajar menimbulkan masalah, terdapat juga pelajar yang mengambil berat perihal rakannya yang tidak tahu membaca. Saya pernah didatangi oleh seorang pelajar saya. " Ustazah tak nak buat kelas mengaji ker?", lalu saya membalas, " mengapa?".Lalu pelajar saya terus berkata, " ustazah..saya kesian tengok kawan-kawan saya yang tak tahu baca tu..kan susah nanti semasa hafazan dan tilawah Pendidikan Islam..". Saya menjawab, "boleh, kamu kumpulkan orang dan kita bermula selepas Asar di Surau Kuaters". Alhamdulillah..walaupun tidak ramai tetapi saya bersyukur kerana ada juga pelajar yang mengambil berat tentang saudara seIslamnya.

Pendidikan agama perlu diterapkan seawal yang mungkin semasa masih kanak-kanak lagi. Ibu bapa perlu memainkan peranan dalam memberikan pendidikan Agama yang sempurna kepada anak-anaknya. Didiklah mereka sebaik yang mungkin dan hiasilah peribadi mereka dengan hiasan ketaqwaan dan Al-Quran.

Semoga mereka-mereka yang saya bimbing ini dapat melahirkan generasi yang soleh di masa akan datang, insya'Allah.


2 comments:

indah August 25, 2009 at 11:59 PM  

ermm..huhu,
ustazah ni kuat gak majuk :)
mg dberkati usahamu ini..

ssguhnya,Allah berserta org yg bertaQwa dan org2 yg ber buat kebaikan.
[16:128]

Munirah Bahari August 26, 2009 at 3:57 AM  

indah..
Merajuk untuk menyedarkan murid tak pa. terima kasih indah

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)