MEMINTA HANYA KEPADA ALLAH..

Baru-baru ini terbaca berita tentang bantuan kewangan disediakan untuk bakal pengantin. Bagi saya usaha yang dilakukan memang salah satu inisiatif yang baik dan usaha ini disambut baik oleh pelbagai golongan.Mungkin antara tujuan bantuan kewangan diberikan untuk mengelakkan berlakunya penularan gejala sosial selain membantu golongan yang tidak berkemampuan.

Bagi pendapat peribadi, usaha ini memang baik namun perlu dilihat di sudut lain juga.Perkahwinan adalah sunnah Rasullullah S.A.W dan merupakan salah satu tuntutan Islam.

Meminta bantuan kewangan untuk hantaran, majlis dan sebagainya bukanlah cara yang terbaik bagi pendapat peribadi saya(setiap orang mempunyai pandangan masing-masing). Ini kerana usaha itu penting dalam mencapai sesuatu matlamat. Seharusnya bukanlah pihak berkenaan yang perlu kita minta bantuan tetapi yang penting sekali ialah kepadaNyalah kita berhak meminta!!Seandainya kita mula meminta, maka seterusnya atau tulatnya kita akan terus-terusan meminta.. Tidak dinafikan pabila diri kita sudah terbiasa meminta maka kita tidak akan segan untuk meminta untuk kemudian harinya.

Bak kata pepatah Melayu " Di mana ada kemahuan di situ ada jalan ". Setiap usaha yang kita lakukan insyaAllah akan beroleh keberkatan daripada Allah S.W.T jika niat yang disandarkan itu ikhlas keranaNya.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)