TASAWWUF

Baru-baru ini saya berkesempatan menghadiri siri wacana yang dianjurkan oleh ABIM Pusat di mana tajuk yang dibahaskan oleh Syeikh daripada Mesir dan Kanada ini adalah berkenaan dengan tasawwuf. Suka rasanya saya untuk berkongsi dengan teman-teman dengan apa yang diperkatakan oleh dua orang syeikh yang ‘kabir’ ini.

Tasawwuf mengikut kata Syekh Isomudin Muhd. Zaki Ibrahim merupakan iman, aqidah, ilmu dan amalan yang berkaitan dengan alam, riadah dan merupakan juga amalan praktikal. Tasawwuf juga mengikut Ustaz Syeikh bukan ilmu yang berkaitan dengan agama sahaja tetapi terdapat juga di dalam kehidupan di dunia. Untuk pengetahuan semua, orang tasawwuf tidak melihat alam ini kecuali hanya yang berkaitan dengan Allah S.W.T. Syekh Isomudin juga menjelaskan kepada hadirin yang datang dengan mengatakan bahawa tasawwuf adalah aqidah dan pegangan bagi majoriti umat sedunia dan bukan anutan untuk puak tertentu tetapi yang pasti untuk ummah semuanya.

Orang tasawwuf ini jika dilihat dan diteliti, akhlaknya bukan hanya kata-kata tetapi perbuatan mereka mendahului perkataan mereka. Alangkah indahnya perilaku mereka ini. Mereka juga tidak mahu kepada ketinggian dan kerosakan pada muka bumi ini iaitu mereka benci jika terdapat erosakan di atas muka bumi ini. Orang tasawwuf juga seperti yang digambarkan oleh Syekh Isomudin ialah mereka yang berjalan di atas muka bumi ini dengan perasaan rendah diri.

Di dalam ceramahnya ada juga ditekankan tentang bagaimana untuk mengembalikan khilafah yang telah hilang, antaranya ialah

1. Menumpukan usaha dakwah kepada belia dan beliawanis. Ini adalah salah satu cara yang telah diguna pakai oleh Rasullullah S.A.W pada zaman baginda S.A.W.

2. Jika dilihat pada zaman Rasullullah S.A.W baginda menumpukan usaha dakwahnya kepada pemuda-pemudi kerana pemuda merupakan aset yang penting dalam pembinaan sebuah tamadun bangsa. Teori yang digunakan oleh Rasullullah S.A.W ini telah disokong dan boleh diguna pakai sehingga kini. Masyarakat akan bertamadun apabila belia-belia ini dipenuhi dengan sikap yang positif. Buktinya ialah melalui sirah Nabawiyah kita boleh lihat di mana pemuda memainkan peranan yang penting dalam pembangunan ummah. Selain daripada itu kita juga boleh melihat ketokohan pemuda seperti Al-Fatih dan Abu Qasim.

3. Rasullullah S.A.W juga telah mengisi jiwa pemuda pada zamannya dengan akhlak yang mulia, nasihat, dan pemikiran yang positif. Ini adalah supaya pemuda-pemuda itu nanti tidak merosakkan agama mereka.

Saya teringat pesan yang disampaikan oleh Syeikh Isomudin sebelum beliau mengakhiri ucapannya di mana beliau memesan kepada hadirin yang datang supaya:

1. Jangan malu untuk ‘join’ dengan mana-mana fiqh da’wah Islam ini kerana Allah telah berfirman "Siapakah yang lebih baik pertuturannya daripada mereka yang menggunakannya untuk menyeru manusia ke jalan Allah." (41:33).

Rasulullah (s.a.w.) juga menganggap bahawa dakwah merupakan usaha paling mulia dan hasilnya, iaitu penganutan kepada Islam sebagai kesan paling agung. Tugas memenuhi perintah ini dinyatakan oleh al-Quran sebagai puncak kebaikan dan kebahagiaan.
Melihat kembali sirah-sirah pemuda zaman dahulu dan mencontohinya seperti pemuda ashabul kahfi, Nabi Ibrahim dan sebagainya. Di dalam Al-Quran surah Al-Kahfi ada menceritakan tentang 7 orang belia yang beriman dengan Allah S.W.T walaupun berhadapan dengan Raja yang zalim. Kisah Nabi Ibrahim juga boleh kita contohi dengan keberaniannya sewaktu mudanya.

Renunglah kisah bagaimana keberanian seorang pemuda iaitu Nabi Ibrahim yang kisahnya terdapat dalam surah Al Anbiyaayat 60," Mereka berkata:Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim". Ibrahim sememangnya menentang keras kebiasaan kaumnya yang menyembah sesuatu selain Allah.Ia mencela patung-patung sembahan mereka yang sama sekali tidak memberi manfaat dan hanya mendatangkan mudharat. Dalam surah Asy Syu'ara ayat 72, diceritakan bagaimana pemuda Ibrahim berdebat mengenai cara kaumnya berfikir. "Berkata Ibrahim : " Apakah berhala-berhala itu mendengar sewaktu kamu berdoa kepadanya?Atau (dapatkah) mereka memberi manfaat kepadamu atau memberi mudharat?" Mereka menjawab, Sebenarnya kami mendapati nenek moyang kami berbuat demikian". Jelaslah bahawa mereka menyembah berhala-berhala itu kerana taqlid buta semata-mata, tanpa ilmu. Ibrahim lantas menjelaskan siapa yang sesungguhnya berhak disembah. Berkata Ibrahim, (mulai ayat 77), "Kerana sesungguhnya apa yang kamu sembah itu adalah musuhku, kecuali Tuhan semesta alam. Yang telah menciptakan aku , maka Dialah yang menunjukkan aku dan Tuhanku yang Dialah memberi makan dan minum kepadaku, dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkanku"
Bukan hanya berdebat,malahan Ibrahim juga bertindak. Ayat dari surah Al Anbiya menceritakan," Maka Ibrahim membuat berhala-berhala itu hancur berpotong-potong, kecuali yang terbesar dari patung- patung yang lain, agar mereka (kaum itu) kembali bertanya kepadanya". Ketika mereka menangkap Ibrahim dan menuduhnya merosakkan berhala itu, Ibrahim meminta mereka untuk bertanya kepada berhala besar yang masih tertegak itu. Sudah tentu meraka tidak mahu melakukan kerana mereka tahu bahawa berhala itu tidak dapat berbicara."Kemudian mereka tertunduk (lalu berkata), "Sesungguhnya kamu Ibrahim telah mengetahui bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berbicara" (ayat 65). Akan tetapi mengapa masih disembah? "Ibrahim berkata,Maka mengapakah kamu menyembah selain Allah sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat sedikitpun dan tidak (pula) memberi mudharat kepadamu?.

3. Pesan Syeikh Isomudin yang terakhir ialah beliau menyatakan bahawa kita merupakan umat yang terbaik apabila titik itu kena kepada kita iaitu sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud "Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, yang menyerukepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar (kejahatan) dan beriman kepada Allah." Kita merupakan umat yang terbaik dari segi akhlak, amal dan ‘qaul’.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)