Ekspedisi Berkayak ke Tasik Chini


Cabaran berkayak memerlukan kekuatan mental yang kuat

Indahnya ciptaan Allah

Pada bulan Mac yang lepas penulis berkesempatan menyertai Ekspedisi berkayak ke Tasik Chini, Pahang. Ekspedisi ini diwajibkan ke atas pelajar UIA yang mengambil subjek Canoe sebagai subjek Skill (Ko-kurikulum). Sesungguhnya penulis bukanlah seorang yang mahir berkayak mahupun minat dengan sukan air ini, namun atas desakan rakan-rakan dan galakan rakan, penulis pun menyertai kelas ini. Setelah 2 semester memasuki kelas ini penulis merasakan banyak 'input' yang diperolehi dan penulis merasakan tindakan untuk memasuki kelas Canoe ini tidak sia-sia.

Setelah mempelajari secara teori dan praktikal di dalam kelas dan di tasik UIA, maka masa yang dinanti-nantikan tiba. cabaran yang sebenar ialah ekspedisi dari tasik Bera ke Tasi Chini. Perjalanan ini memakan masa selama 2 hari untuk sampai ke destinasinya. Sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui perasaan yang dialami penulis semasa memulai perjalanan. Dengan kudrat diri yang tidak pandai berenang, takutkan hidupan-hidupan liar di dalam air dan sebagainya. Namun semua itu tidak mematahkan semangat penulis untuk menyertai ekspedisi ini.

Banyak pengalaman yang diperolehi sepanjang ekspedisi ini. Penulis dan rakan-rakan mengharapkan pertolongan daripada Allah dan hanya kepadaNya tempat kami bertawakal. Sesungguhnya terdetik juga di dalam hati kecil ini perasaan takut dan cemas semasa kami berkayak. Penulis sangat risau jika sepanjang ekspedisi kami, hujan turun dengan lebat, ditambah dengan angin yang bertiup kencang dan yang paling mencemaskan ialah penulis khuatir kayak yang dinaiki akan terbalik!!! Tetapi alhamdulillah berkat doa dan teori yang dipelajari penulis berjaya mengharungi cabaran ini.

Sesungguhnya cabaran ini tidaklah mencabar seperti yang disangkakan, cuma kita diuji dengan kekuatan mental sahaja. Sejauh mana kita boleh melawan perasaan letih yang sentiasa menyelubungi semasa berkayak...Semasa ekspedisi ini, perkara yang tidak disangka-sangka telah berlaku!!!Kayak yang dinaiki penulis bersama seorang lagi rakan telah terbalik dan tersangkut di celahan pokok buluh yang tajam menyebabkan paddle (pendayung) terlepas daripada tangan penulis di samping topi yang penulis pinjam daripada rakan pun turut hanyut dibawa deras air sungai. Sesungguhnya pada ketika itu penulis merasakan penulis tidak akan berada di dunia ini lagi.., tetapi alhamdulillah Allah masih sayangkan diri yang kerdil ini.

Sesungguhnya dengan menyertai ekspedisi ini menyedarkan penulis akan kenikmatan dan kejadian Allah yang tiada tolok bandingnya. Setiap kejadian yang Allah ciptakan ini sangat bernilai kepada kita dan kita sebagai umat Islam seharusnya bersyukur di atas nikmat yang dikurniakan ini. Janganlah kita membuat kerosakan di atas muka bumi Allah ini kerana sesungguhnya manusia ini diciptakan hanyalah untuk beribadat kepada Allah.

Di kesempatan ini, penulis ingin mengajak sahabat-sahabat supaya meluangkan masa yang ada untuk beriadah kerana aktiviti ini penting untuk menyihatkan tubuh badan kita dan meningkatkan tahap kecerdasan dan kesihatan kita.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)