BLOGKU SUDAH BERSARANG



Diri ini mula menekan papan kekunci huruf-huruf di laptop bagi menyusun ayat untuk dimuatkan di dalam blog ini. Sungguh lambat untuk memulakan bicara apabila masih memikirkan apa yang ingin saya persembahkan. Hampir 4 bulan blog saya tidak dikemaskini. Saya pun tidak tahu mengapa. Sibuk? tiada masa? malas? atau sebaliknya. Inilah yang akan berlaku kepada saya apabila blog sudah lama tidak dikemaskini, dan ia akan berlarutan lamanya sehingga semangat untuk menulis kembali lagi. Memang sukar bagi saya untuk memulakan penulisan dan mengemaskini blog yang sudah 'bersarang' ini. Mungkin orang akan bertanya, cuti sekolah buat apa? kan ada banyak masa? Maaf teman, cuti selalu dimanfaat membantu menguruskan atuk yang sudah uzur bersama-sama adik beradik yang lain, membantu ibu bapa dan lain-lain hal. Masa kelapangan itu biasanya ada iaitu pada waktu malam. Namun, menjadi tabiat saya sejak dahulu lagi iaitu sejak di asrama, matrikulasi dan di universiti untuk tidur awal. Kecuali perkara-perkara yang tidak dapat dielakkan maka saya akan bersengkang mata untuk tidur lewat.huhu..

Bila tiada cuti, adakah saya sibuk? Erm.. mungkin juga. Ditambah dengan kepenatan kerja di sekolah maka suasana dan 'mood' untuk menulis itu kurang. Namun semuanya ini mungkin alasan yang tidak boleh diterima kan. Apa-apa pun saya akan kembali mengemaskini blog saya apabila langkah permulaan itu sudah dimulakan. InsyaAllah akan cuba bergiat aktif mengemaskini blog pada masa akan datang. Mohon doa kawan-kawan.

Isu blog 'bersarang' ini timbul apabila saya bertemu dengan teman-teman seperjuangan di Shah Alam kerana menghadiri program ceramah. Sewaktu duduk semeja untuk makan malam kawan terus menyoal, " Mun, blog sudah bersarang tu..bila nak 'update'?. sibuk sangat ke? Lama tu Mun..berbulan-bulan dah". Saya dengan rasa malu dan terus menjawab dengan tersenyum, " maaflah kawan, memang sudah lama bersarang pun..berbulan-bulan tu..sibuk la..insyaAllah selepas ini". Kata-kata ini juga adalah ikrar daripada saya.

Pada malam yang sama juga saya ditegur sebab blog sudah lama tidak 'update'. " Blog masih gambar konvokesyen lagi ke? bulan berapa tu?". Saya pun terus menjawab dengan rasa malu la juga.. " dah berbulan lamanya. Konvo bulan 10 sekarang bulan 3. Susah untuk meneruskan penulisan jika dah tinggalkan lama. Tapi bila dah mula susah pula nak berhenti", jawab saya dengan semangatnya :)

Moga Allah memberikan kekuatan kepada diri saya. Ya..saya ingin menyampaikan walaupun dengan satu ayat.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)