Masalah Sosial Remaja..Mampukah Melahirkan Generasi Al-Fatih?


Hampir setiap hari kita disajikan dengan berita tentang gejala sosial yang melibatkan golongan remaja khususnya. Golongan remaja ini atau dalam istilah Arabnya dikenali dengan shabab sepatutnya merupakan generasi pelapis dalam meminpin negara. Kita mengetahui bahawa mereka ini merupakan aset yang terpenting dalam pembentukan sesebuah negara. Namun, jika dilihat kualiti remaja sekarang semakin hari semakin terhakis dan rapuh dalam era globalisasi dan teknologi ini. Tidak dinafikan ada segelintir mereka yang berjaya mempunyai jatidiri yang kukuh serta jitu dalam kehidupan mereka dan berjaya menjadi insan yang cemerlang. Tetapi hakikatnya semakin ramai yang mempunyai iman yang kian rapuh daripada landasan syariat Islam. Nah, lihat sahaja isu yang membincangkan tentang permasalahan remaja sangat banyak sehingga sukar untuk dibendung. Ini termasuklah gejala ponteng, gangsterism, merogol, mencuri, merempit, dadah dan banyak lagi. Penyakit ini sudah menjadi barah di Malaysia. Jika penyakit ini tidak dibendung dengan serius maka penyakit ini akan terus bermaharaja di Malaysia. Setiap orang mempunyai peranan masing-masing dalam membendung masalah ini supaya kita dapat melihat negara ini dipenuhi dengan generasi yang bersahsiah dan berkualiti tinggi.


Jenayah buli di kalangan pelajar kian berleluasa


Jika direnung kembali sejarah perjuangan shabab ini telah bermula pada zaman dahulu lagi. Sejarah menunjukkan kejayaan Muhammad Al-Fatih dalam mentadbir dan memimpin negara dalam usia yang muda sekali. Muhammad Al-Fatih telah mengetuai tentera Islam dalam menawan Kota Konstatinopal dalam usia 18 tahun. Banyak pendapat menentukan jangkaan umur Al-Fatih ketika menakluk Kota Konstantinopal. Ada juga pendapat yang menyatakan dalam lingkungan umur 21 tahun. Namun yang pasti usia Al-Fatih adalah muda belia ketika menerajui kepimpinan negara. Bagaimanakah boleh lahirnya generasi dan pemimpin yang sebegitu rupa sehingga Al-Fatih berjaya menakluk Kota Konstantinopal? Rahsianya ialah sejak kecil lagi beliau telah berguru dengan Ulamak yang terkenal termasuklah guru kepada ayahandanya. Al-Fatih juga mendisiplinkan dirinya serta anak buahnya dengan melaksanakan ibadah-ibadah sunat seperti mewajibkan qiyamullail kepada tenteranya, solat Subuh berjemaah dan banyak lagi. Inilah sebenarnya kekuatan tentera Al-Fatih ketika itu sehingga mereka berjaya menawan Kota Konstantinopal. Walaupun jika dilihat pada zaman kanak-kanak, Al-Fatih lebih suka bermain-main dan tidak berminat dengan ilmu ketenteraan dan pentadbiran negara. Seharusnya, golongan remaja perlu menjadikan Al-Fatih sebagai contoh tauladan dalam membina jatiditi yang cemerlang serta dalam kepimpinan. Rujuk http://gptd-alfatih.blogspot.com menyediakan sejarah Al-Fatih. Sememangnya, Rasulullah S.A.W merupakan contoh tauladan yang utama dalam membentuk peribadi yang unggul kerana di dalam diri Rasulullah S.A.W terdapat uswatun hasanah (suri tauladan yang baik).



Sultan Muhammad Al-Fatih


Oleh yang demikian, peranan setiap anggota masyarakat sangat penting dalam membantu menangani gejala sosial di negara kita. Barah yang semakin parah ini harus dirawat dengan syifa’ (rawatan) yang berkesan. Pendekatan bil hikmah perlu bagi mendekati golongan remaja ini, seperti menasihati dan membelai. Namun jika cara sebegini tidak berkesan, gear yang seterusnya perlu diteruskan dengan menggunakan cara kekerasan dan melibatkan pihak berwajib. Ini adalah untuk memberi kesedaran kepada mereka sekaligus menginsafkan mereka.


Pendidikan agama juga sangat penting diterapkan kepada mereka seawal kanak-kanak lagi. Pendidikan anak-anak yang berkesan dapat membantu dan menangani masalah sosial ini. Jika anak-anak diberikan didikan agama yang sempurna, maka masalah ini dapat dikurangkan. Peranan ibubapa sangat penting sekaligus mereka juga perlu memainkan peranan sebagai rakan karib kepada anak-anak supaya anak-anak dapat berkongsi segalanya dengan mereka.


Anak-anak adalah permata berharga yang dikurniakan Allah kepada ibu bapa. Kelahiran mereka umpama kain putih. Menjadi tanggungjawab ibu bapa mencorakkan mereka. Nabi Muhammad berkata dalam hadis yang dinyatakan oleh Bukhari, “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah suci yakni Muslim. Kedua orang tuanya yang menjadikan dia Yahudi, Nasrani ataupun Majusi.”


Ibu bapa bertanggungjawab mencorak pendidikan anak-anak

1 comments:

Anonymous March 17, 2010 at 9:55 PM  

bagus. saya suka artikel awak. goodjob.

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)