USRAH SUDAH BERMULA!!

Baru-baru ini cikgu di sekolah saya iaitu kak Farhana mengajak saya untuk pergi berkelah dan mandi manda di Sg. Tesong. Lantas mengingatkan tiada aktiviti pada hujung minggu tersebut, saya terus bersetuju dengan cadangan tersebut. Sempat kak Farhana berpesan pada saya, "mun, jangan lupe masak nsi goreng!". Saya sempat menghantar mesej kepada kak Farhana mencadangkan untuk buat usrah sambil kita berkelah-kelah dan mandi manda. Saya sebenarnya rindu pada usrah yang pernah dihadiri semasa zaman bergelar pelajar. Banyak yang dipelajari dan maklumat diperolehi semasa menghadiri usrah tersebut. Terasa manisnya mengimbau saat bersama-sama rakan kongsi ilmu dan berdiskusi hangat. Terus saya mencadangkan kepada kak Farhana agar membawa satu topik yang ingin dibincangkan. lantas dia membalas, " akak tak reti present ni mun..lagi-lagi depan audiens...takutnye!". Saya membalas, " ala kak, bahasa kampungnye present tu akak baca satu topik dan rumuskan...ermm..takut konon! takpe..nanti saya tolong" . Sebenarnya saya memang amat mengharapkan agar usrah akan terjadi pada keesokan harinya.


Sebelum bergerak ke destinasi utama, saya telah menghadiri walimah anak makcik kantin di sekolah saya. Semasa di sana saya mengajak kawan-kawan untuk bersama-sama menyertai kami. Lantas kak Farhana mengajak, " jom ke sg Bil..kite buat usrah! Mun ajak". Lantas dibalas oleh kak Nora, " Usrah?..taknak la..abis kena pakai baju krung la ni? jadi alim la?" Saya tersenyum sambil berkata, " Rileks la kak Nora..saje je kak Farhana tu..bukan usrah..tapi grup circle. Takyah pakai baju kurung, pakai jeans, track atau t-shirt pun boleh. Jangan risau ..saya dah lantik kak Farhana jadi naqibah, akak penolong naqibah", ujar saya sambil tersenyum..Pada waktu yang sama kak Farhana tergelak besar dan diikuti tawa kak Suraya dan kak Fizah.


kami tidak jadi ke Sg. Tesong tapi kami menuju ke Sg Bil di Slim River. Apabila tiba, terus kami hamparkan tikar, makanan, minuman dan sebagainya. Lantas saya memulakan topik, "ok kak Frahana, boleh start grup circle kite, ape tajuknye? Balas kak Farhana, " alang-alang kita nak makan, kita bincang tentang makan!" Dalam hati saya geli hati melihat karenah kakak-kakak nih..ye..mungkin untuk permulaan..Selepas selesai makan mereka semua menuju ke destinasi utama iaitu acara mandi manda. Namun di situ tinggal saya, kak Suraya, kak Farhana dan Ina (pelajar tingkatn 5). Terus kak Suraya bertanya tentang persoalan puasa jika tak silap saya, diikuti oleh soalan daripada Kak Farhana dengan persoalan tentang wudhuk. "mun, sah ker wudhuk jika kite korek hidung?. Lantas saya menjawab, " ader tahi hidung ker?..saya tanya pulak , tahi hidung tu najis ker?.. kalau setakat korek hidung yang biasa-biasa tak batal kecualilah jika korek sewaktu akak posa, tu memang batal puasa la..sebab memasukkan sesuatu ke dalam rongga atau anggota badan adalah perkara yang boleh membatalkan puasa". Sebenarnya persoalan ini memang tak pernah terlintas di fikiran saya sebenarnya.


Selepas itu, persoalan tentang peraduan teka dan menang diajukan. Berpandukan pembacaan saya di laman blog ustaz Zaharuddin, saya dapat menerangkan serba sedikit tentang peraduan tersebut. Selepas itu mereka terus bermandi manda dan tinggallah saya dengan Ina. Sempat kak Farhana berkata kepada saya, "mun, nanti kita bincang lagi tau..bile-bile ada mase". Dalam hati kecilku berkata, " ini pun dikira usrah munirah...jangan mengharapkan sesuatu yang besar..inilah maudhu' kita yang sebenar...perlahan=lahan dalam menyampaikan dakwah itu dan saya mengharapkan usrah sebegini akan berlaku lagi, insya'Allah". Ina terus bertanya kepada saya tentang persoalan tentang haid. "Ustazah, berdosa tak kalau orang yang melambatkan mandi hadas?".. Saya menjawab, " memang berdosa, Ina. Tetapi sebenarnya ada cara untuk kita memastikan kita sudah bersih daripada kotoran tersebut iaitu dengan melihat dengan menggunakan kertas tisu dan juga berpandukan kepada waktu solat". Selepas itu kami bergerak menuju ke air terjun untuk menikmati keindahan ciptaan Allah dan merasai kesejukan air di Sg Bil. Memang sangat-sangat sejuk airnya!


Saya menantikan group circle yang kedua! :)

Saat-saat manis ketika berusrah dengan PKPIM



4 comments:

Suluh Hati May 26, 2009 at 6:52 AM  

Salam Mun...kita serupa, merindui saat-saat indah halaqah di zaman kampus...

Munirah Bahari May 26, 2009 at 9:24 PM  

Ya kak muni...
kita yg kena bina usrah sendiri di tempat msg2..
Mereka mad'u kita skrg

NoRuLLiSzA eL FaRiSi June 5, 2009 at 10:13 AM  

salam..
huhu..rindu la nak bersama kawan2 :(

Shamsiah Mahli June 6, 2009 at 10:58 PM  

Salam Mun...
wah..teruskan misi memanusiakan manusia!!

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)