PENGISIAN ILMU BERSAMA PENEROKAWATI



1 minggu yang lepas saya mendapat panggilan telefon daripada seorang imam di salah sebuah masjid di tempat saya mengajar. Beliau meminta agar saya dapat memberikan ceramah kepada kaum ibu-ibu @ penerokawati di kawasan tersebut. Pada mulanya saya cuba mencari alasan untuk menolak perlawaan tersebut memandangkan diri ini yang masih kekurangan ilmu, tiada pengalaman dan yang paling utama tidak pernah menyampaikan ceramah!!! Lebih-lebih lagi kepada kaum ibu-ibu. Saya sedaya upaya menolak dengan baik perlawaan tersebut kerana saya memikirkan kemungkinan kesuntukan masa untuk mencari bahan dan tajuk yang sesuai. Pelbagai alasan diberikan kepada ustaz tersebut termasuklah tiada kenderaan untuk ke tempat masjid. Namun alasan saya dibalas dengan baik dan penuh hikmah oleh Pak Imam tersebut. Ada sahaja ayatnya sehingga membuatkan diri ini kalah bertikam lidah dengannya. Sebenarnya jauh di sudut hati ini tiada kekuatan dan keyakinan untuk menyampaikan ceramah tersebut. Kemudian, terlintas di fikiran saya sabda Nabi S.A.W : " Sampaikanlah dariku walaupun hanya satu ayat" . Saya terfikir bahawa apalah salahnya kita cuba dahulu dan cuba sampaikan ilmu-ilmu yang saya pelajari kepada masyarakat. Akhirnya, setelah berfikir saya memberi jawapan kepada pak imam tersebut, "baiklah ustaz, saya cuba dahulu. Untuk pengetahuan ustaz saya tak pernah ceramah kepada ibu-ibu ni, gusarku". Namun dengan ringkas beliau menjawab, "inilah masanya untuk mengajar ibu-ibu, takkan asyik dengan pelajar je". Akhirnya saya senyum sendirian dan tanpa berfikir panjang terus saya mencari buku yang sesuai untuk ceramah pada petang jumaat.

Akhirnya, masa yang dinanti-nantikan telah tiba di mana pak imam dan isteri menjemput saya dengan Myvinya ke masjid. Jantung berdegup kentang tatkala memandang jemaah yang ramai dan sebaya dengan umur mak saya. Namun oelh kerana sikap ibu-ibu yang peramah berjaya membuang gemuruh di hati saya. Saya memulakan isi ceramah saya berkisar tentang peranan wanita dan keadaannya sebelum kedatangan Islam. Pelbagai reaksi wajah dapat saya lihat, serius, kusyuk, dan tenang mendengar ceramah tersebut. Disebabkan saya ni antara yang tidak pandai berceloteh, maka ceramah yang disampaikan berakhir dengan cepat. Lantas saya membuka kepada sesi soal jawab dan kemuskilan agama. Alhamdulillah, respons yang baik telah diberikan walaupun soalan yang ditanya itu menguji kemampuan saya untuk menjawab. Saya hanya menjawab mana yang saya mampu dan selebihnya saya akan merujuk kepada kitab-kitab atau pandangan ulama'. Pelbagai persoalan yang ditimbulkan termasuklah cara untuk menguatkan ingatan, cara untuk mengelakkan anak lupa mengaji, anak malas solat dan mengaji, solat sunat dan sebagainya. Saya sangat gembira kerana dapat berkongsi ilmu dengan kaum ibu tersebut. Mereka juga mencadangkan kepada saya setia mereka memiliki sebuah buku yang akan digunakan untuk kelas saya nanti .Insya'Allah saya akan mencari buku yang sesuai nanti. Kepada sahabat-sahabat yang ada cadangan buku yang perlu digunakan untuk kelas tersebut, saya sangat mengalu-alukan cadangan tersebut.

Setelah selesai, dapat juga kami berjemaah asar di masjid dan usai dari menunaikan solat Asar pak Imam (ustaz zul) dan isterinya membawa saya bersiar-siar di sekililing kampung dan sempat menjamu saya dengan mee bandung yang terkenal di dalam kampung tersebut. "mee bandung ni sedap, rugi kalau tak rasa..", ujar ustaz Zul. Ya, memang sedap mee bandung tersebut. Insya' Allah selepas ini saya mungkin akan dijemput lagi untuk mengadakan kelas pada petang jumaat. Oleh itu, pembacaan untuk meningkatkan ilmu pengetahuan perlu dilakukan dari masa ke semasa.

Ya Allah..tambahkan ilmu pengetahuan dan berikanlah kefahaman kepada diriku ini..

2 comments:

Suluh Hati May 2, 2009 at 7:02 AM  

salam mun..kaifa hal?tahniah atas penyampaian pada penerokawati.. seronok akak membaca pengalaman mun..mudah2an ke mana pun kita pergi usaha dakwah dapat diterusi...

Munirah Bahari May 2, 2009 at 9:21 AM  

salam kak muni.
Alhamdulillah sihat..mg kita sama2 diberi kekuatan dan kemudahan untuk menyampaikan dakwah insya'Allah.

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)