KELAS PENGAJIAN KE-2


Pada hari Jumaat yang lepas 15 Mei 2009, sekali lagi saya dipanggil untuk mengadakan kelas untuk ibu-ibu peneroka di sini. Seperti biasa dan tidak dijangka oleh kotak pemikiran saya Tn. Haji telah menelefon saya pada malam khamis. Saya mendapat panggilan daripada Pak Imam yang bertanya samada saya free pada hari Jumaat.

Lantas saya menjawab, " Insya'Allah, jika tiada aral saya akan mengadakan kelas esok". Selepas telefon dimatikan terus fikiran saya menjadi serabut apabila memikirkan tajuk yang hendak disampaikan. "Tajuk apa yang hendak disampaikan nanti? sudahlah bekalan elektrik terputus sekarang, nak baca buku pun tak nampak", gusar saya dalam hati. Saya bertawakal kepada Allah S.W.T dan semoga saya diberikan waktu dan masa untuk menelaah serba sedikit tajuk yang ingin disampaikan. Lantas saya berfikir bahawa, sewaktu saya berada dalam PKPIM, saya sudah diajar untuk bersedia untuk tidak bersedia. Ya, walaupun diri ini tidak bersedia, namun saya menyahut cabaran sebagai langkah untuk memajukan diri dan untuk menyebarkan dakwah. “Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”.(Muhammad : 7)

Pada waktu yang dijanjikan, seperti biasa Pak Imam dan isteri akan menjemput saya. Setibanya saya di masjid, saya terus bersalaman dengan makcik-makcik di situ dan terus memulakan pengajian. Lantas saya terus membentangkan bab-bab di dalam buku Bidayatul Hidayah karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali rahimahullah yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh Syeikh Fahmi Zam Zam. Saya mengambil buku ini sebagai buku utama di dalam kelas saya selepas ini. Ini kerana isi pokok di dalam buku itu mudah untuk disampaikan selain memaparkan amalan-amalan harian yang perlu dilakukan oleh seorang Muslim. Saya sempat menyentuh Adab 1 dan 2 iaitu Adab bangun daripada tidur dan Adab masuk ke dalam tandas. Pada permulaan kelas saya, saya nampak makcik-makcik di sini mulai mengantuk namun masih bersungguh -sungguh untuk mendengar apa yang ingin diperkatakan oleh saya. Lantas saya teringat kata-kata seorang sahabat saya sebelum saya hendak pergi ke kelas. Dia berkata, " Mun, jangan lupe buat lawak-lawak sikit..nanti best la makik tu dengar". Saya pun berkata, "saya ni tak pandai buat lawak kak, takpa, nanti kalu masa nak buat lawak saya jemput akak sebagai selingan" kata saya sambil tersenyum.

Lantas saya cuba menyelitkan unsur lawak di dalam kelas saya disamping mengemukakan persoalan untuk dijawab oleh makcik-makcik untuk menguji kemampuan makcik-makcik. Alhamdulillah, sambutan amat menggalakkan apabila tiba di bab tempat yang dilarang membuang najis. Terdapat banyak tempat yang dilarang untuk membuang air besar iaitu antaranya ialah di tengah-tengah padang, di dalam lubang, di bawah pokok, di tanah yang kering dan di dalam air yang tenang. Setiap tempat saya menimbulkan persoalan kenapa tidak boleh. Biasalah, disamping saya memberikan ilmu, saya ingin juga belajar daripada makcik-makcik ini jika ada pantang larang dan adatnya. Yang menggelikan hati saya ialah apabila ada makcik-makcik yang menjawab dilarang membuang air besar di bawah pokok sebab takut ada orang yang akan makan buah yang terkena najis..sambil yang lain gelak..Ada juga yang berkata: " nanti ada orang akan terpijak taik tu kan susah..", dan ada juga yang menyatakan mungkin nanti pokok akan menjadi tidak subur. Semua jawapan tersebut menggelikan hati saya dan pada masa yang sama saya berfikir ada benarnya juga kata-kata tersebut. Apa yang pasti saya sangat bahagia dan gembira dapat bersama-sama dengan mereka dalam pencarian ilmu ini.

Seperti biasa selepas habis kelas kami akan solat bejemaah di masjid. Selepas itu Pak Imam dan isteri mengajak saya ke rumah mereka. " Ustazah, kali ini kami ajak ustazah datang umah kami, kite makan bihun sup. Dulu dah rase mee bandung sekarang rase bihun sup pulak", kata pak Imam. Saya sangat kagum dengan keramahan penduduk di sini. Walaupun saya baru 5 bulan di sini, tetapi ukhwah macam sudah lama kenal..

Semoga bakti saya dan ilmu yang disampaikan walau sedikit itu memberi manfaat kepada mereka, Insya'Allah.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)