Gejala Sosial.. Bilakah kesudahannya?



Semasa cuti sekolah baru-baru ini aku sempat membaca tentang isu kes pembuangan bayi di Harian Metro. Walaupun ini bukan satu isu yang baru namun aku terpanggil juga untuk membincangkan masalah ini. Daripada statistik yang dipaparkan kaum Melayu menjuarai carta kes paling tertinggi melibatkan pembuangan bayi. Isu ini sebenarnya tidak pernah surut kerana dari dulu lagi isu ini telah diketenghkan. Namun, baru-baru ini apabila amat kerap sekali pembuangan bayi dan janin berlaku, perkara ini sempat mendapat perhatian rakyat Malaysia. Sebenarnya apabila memikirkan orang yang membuang bayi ini memang tiada perasaan kemanusiaan apatah lagi bayi yang dijumpai itu mati! Ini yang amat menyedihkan dan membuatkan hatiku amat marah. Namun jika setakat marah tetapi tidak disusuli dengan tindakan tiada apa yang boleh diharapkan. Pernah dahulu HEWI PKPIM menyokong tindakan Jabatan Kemajuan Masyarakat yang mencadangkan untuk menubuhkan Unit Khas bagi menangani masalah ibu yang melahirkan anak luar nikah bagi membendung gejala pembuangan bayi. Unit khas yang ditubuhkan itu beroperasi secara bergerak dan mempunyai pelbagai kaedah bagi membantu ibu yang bermasalah serta bayi yang mereka lahirkan termasuk juga bantuan kewangan, perlindungan dan kaunseling. Namun saya tidak mengetahui unit ini sudah ditubuhkan atau belum.

Berbalik kepada kes pembuangan bayi ini, apakah punca atau sebab perkara ini terjadi? Terdapat banyak faktor sebenarnya. Saya amat menyokong cadangan HEWI PKPIM untuk mengadakan Bengkel Keselamatan Diri Remaja ke sekolah-sekolah. Pelajar-pelajar perempuan perlu diberi pendedahan tentang aspek keselamatan diri, peranan mereka dan sebagainya. Masalah sosial di kalangan pelajar perempuan amat membimbangkan dan teruk sekali. Perlunya pencegahan atau rawatan dibuat sebelum perkara yang lebih teruk berlaku. Bengkel Keselamatan Diri Remaja perlu dibuat di tempatku. Amat-amat perlu dan mesti!!!. Alangkah indahnya akhlak anak-anak sekarang cantik bak luk-luk (mutiara-mutiara) di lautan yang menyinar gemerlapan.

Ya Allah...Engkau selamatlah bumi ini daripada kemusnahan dan kerosakan manusia yang tidak bertanggungjawab..

1 comments:

NoRuLLiSzA eL FaRiSi March 27, 2009 at 6:47 AM  

salam...ha,aku balik nnt...kalau ada pgrm,jgn lupe ajak...rasa nak join cam dulu2 la..hehe..lama dah tinggalkan pkpim....rindu lak rasa nya...mana tau,blh sumbangkan apa yg patut...insAllah

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)