PERTEMUAN UKHWAH BERSAMA HEWI PKPIM-UIA

Pada 1 Mei yang lalu saya berkesempatan mengadakan ziarah santai bersama adik-adik di kampus UIAM. Selepas menghadiri mesyuarat Majlis Tarbiyah pada sebelah pagi di Pejabat PKPIM saya terus bertolak ke UIA untuk berjumpa adik-adik HEWI di sana. Ya, sudah lama menunggu saat untuk berjumpa dengan adik-adik HEWI di situ memandangkan sudah sekian lama tidak mengadakan perjumpaan beramai-ramai. Walaupun duduk di kampus yang sama, namun jarang sekali kami bersua untuk membincangkan hal-hal penting dalam jemaah PKPIM ini. Alhamdulillah kesempatan yang ada digunakan sebaik mungkin untuk berjump dengan adik-adik ini.

Sesi pertemuan diadakan di Surau Mahallah Halimah UIA dengan dikendalikan oleh Adik Aemy yang merupakan exco PKPIM UIA. Sesi pertemuan itu banyak membincangkan tentang isu-isu semasa, hal-hal yang berkaitan jemaah dan sebagainya. Saya sempat menyuntik semangat kepada mereka bahawa kerja dakwah ini perlu dilakukan secara jemaah, bukan fardiyah. Di samping itu, proses kaderisasi perlu diperkasakan semula memandangkan ini merupakan aspek yang penting di dalam sesuatu jemaah. Saya juga sempat mengajak mereka supaya bersama-sama partisipasi dan responsif terhadap isu-isu semasa yang melingkari masyarakat terutamanya pelajar perempuan. Selain itu juga saya mengajak mereka supaya perlunya anjakan paradigma dalam memilih bahan bacaan yang berkualiti dalam memastikan budaya ilmu itu tetap subur di dalam jiwa kita. Saya teringat kata-kata yang diucapkan oleh Prof Wan Daud semasa menziarahi rumahnya seminggu yang lepas, beliau mengingatkan kami supaya memilih bahan bacaan yang berat supaya ia dapat membantu proses intelektual kita. Tidak dinafikan bahawa bahan ilmiah yang berat ini jarang diminati, sukar difahami dan membosankan namun perlunya kita berusaha untuk memahaminya dengan membuat pengulangan bacaan. Dengan cara ini insya'Allah lama-kelamaan bahan yang begitu sukar difahami akan bertambah mudah.

Semoga selepas ini HEWI PKPIM-UIA dapat membuat perubahan yang positif!!

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)