KENYATAAN BALAS ISU PEMAKAIAN SERAGAM SEKOLAH

23 MEI 2008/ 17 JAMADILAWAL 1429 H

KENYATAAN BALAS ISU PEMAKAIAN SERAGAM SEKOLAH

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merujuk kepada cadangan awal untuk menilai pakaian pelajar perempuan di sekolah yang perlu dinilai semula. Masyarakat perlu mengetahui dan melihat bahawa cadangan ini dibuat hanya kepada pelajar perempuan Islam sahaja. Kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini adalah berteraskan kepada lima asas yang utama.

Pertamanya, isu ini bukan mahu menyalahkan pelajar perempuan, akan tetapi ia sebagai salah satu kaedah pencegahan (sad zarai’ik) di dalam Islam supaya pelajar perempuan tidak terdedah kepada ancaman luar dan masalah sosial akibat daripada pemakaian yang terlalu jarang. Langkah pencegahan ini sangat penting supaya mereka bebas daripada ancaman persekitaran mereka.

Keduanya, cadangan penukaran pakaian berwarna ini ditujukan kepada pelajar Islam, supaya cara pemakaian pelajar Islam selarii dengan Shariah dan tuntutan Islam itu sendiri. Dalam Islam, baju kurung sahaja tidak lengkap jika masih menayangkan tubuh badan. Pemakaian baju kurung kepada pelajar bukan Islam bukanlah satu paksaan kepada mereka, akan tetapi mereka yang berminat memakai baju kurung berwarna sangat digalakkan.

Asas yang ketiga ialah, ramai guru turut mengeluh sebenarnya kerana pemakaian pelajar perempuan yang terlalu jarang menyebabkan tumpuan guru terganggu. Ini akan menyebabkan keadaan yang tidak selesa kepada guru-guru tersebut.

Keempat, peranan ibu bapa sangat penting dalam urusan persekolahan pelajar di mana ibu bapa juga berperanan memilih pemakaian yang sesuai untuk anak-anak mereka.

Asas yang terakhir ialah PKPIM tidak menuduh persepsi lelakii Malaysia semua sebagai ‘mata keranjang’ akan tetapi secara fitrahnya mata lelaki akan mudah teransang dengan pemakaian yang ‘seksi’ atau yang tidak menutup aurat. Apatah lagi yang melihatnya nanti guru- guru yang bertanggungjawab mendidik mereka.

PKPIM berpandangan bahawa pakaian awam ini merupakan salah satu faktor daripada banyak faktor-faktor lain yang menyumbang kepada jenayah seksual. Tidak semua mereka yang berpakaian tidak menutup aurat atau terdedah itu semestinya menjadi mangsa, akan tetapi merupakan salah satu daripada faktor menyumbang kepada masalah gangguan seksual. Selain itu juga, pakaian yang terdedah itu turut menimbulkan rangsangan kepada lelaki-lelaki di persekitarannya. Sebenarnya, penjenayah itu dapat melihat dan teransang daripada orang yang tidak memakai tudung berbanding mereka yang bertudung atau menutup aurat.

PKPIM juga tidak menafikan bahawa mangsa jenayah seksual ada terdiri daripada mereka yang bertudung dan menutup aurat, di mana penjenayah tidak mengenal mangsanya. Tetapi hakikatnya, penjenayah seksual ini telah didedahkan dengan faktor-faktor seperti imej lucah, imejj tidak menutup aurat di media, internet, vcd lucah dan sebagainya.

PKPIM bertegas bahawa imej-imej lucah, pendedahan aurat , etika berpakaian ini merupakan antara salah satu faktor menyumbang kepada masalah ini.

PKPIM mengharapkan Kementerian Pelajaran dapat mempertimbangkan cadangan ini dan dinilai kembali kerana ia sangat penting kepada semua. Semoga usaha ini mendapat sokongan daripada pihak luar.

75 comments:

Reformation May 23, 2008 at 5:17 AM  

PKPIM tidak mempunyai hak untuk memberi cadangan ataupun mengemukakan pandangan sebagai satu NGO kerana badan tidak diiktiraf sebagai "Public Police on Morality".
Kaedah pencegah seperti yang dicadangkan adalah pencegahan yang paling terkutuk. Dalam skala 1-10 dimana 1 adalah terbaik and 10 adalah terkutuk, cadangan anda adalah satu cadangan yang terkutuk yand tidak akan membwa sebarang perubahan moral and akhlak kerana persepsi yang sexist.
Kedua, anda kata cadangan ini dituju kepada pelajar Islam. Di Malaysia, sekolah mempunyai pelajar dari keturunan and agama berlainan. (erti kata lain, multiracial and multi religious). Cadangan anda boleh dikatakan diskriminasi. Anda akan mengelaskan/,mengkategorikan pelajar Islam dan bukan Islam dari segi pakaian/uniform. Ini adalah satu amalan yang terkutuk dan boleh disamakan dengan apartheid.
Ketiga, anda mengatakan ramai guru mengeluk tentang pemakaian pelajar sekolah. Tolong beri statistik dan reference anda. Tahukah rational kerajaan untuk memastikan pakaian putih menjadi pakaian sekolah. Mungkin, Si Munirah ini tidak pernah belajar Kemahiran Hidup. Pakaian putih, kurang menyerap haba. Cuaca malaysia yang panas and lembab, ini sesuai untuk pakaian putih.

Peranan ibu diperkatakan dalam pemilihan pakaian. Mungkin Cik Siti Yang Kolot, tidak tahu tentang Generation Y and X. Generation Y (1970-1995), adalah generasi yang lebih mengutamakan trend and fashion. Mungkin Cik Siti sepatutnya dilahirkan pada zaman Batu dimana perempuan tidak perlu pakai apa apa baju.
Masa itu, peranan ibu dan bapa senang. Dapatkan daun untuk menutup kemaluan Cik Siti.

Penuduhan lelaki sebagai mata keranjang jelas menunukkan pemikiran cetek badan anda. Walaupun, anda kata tidak menuduh, tetapi gayanya, anda menuduh. Patutlah, perempuan Islam terpaksa berkongsi suami mereka dengan 3 orang perempuan lain. MP Pasir Mas, Ibrahim, dia pun kata, lelaki 50an semakin gatal. Ini menunjukkan, dia hypokrit.
Kesimpulannya, kalau ada banyak peraturan, kita akan jadi lebih cetek dalam pemikiran seperti Cik Siti. Kita perlu ada prinsip bukan undang undang kerana prinsip berubah dengan masa bukan macam undang undang. Anda terperangkap dengan undang undang kolot.
Lagi satu referensi, Maslow Hierarchy of needs, kata sex( dalam category physiological needs) adalah sangat penting. Makanan, pakainan,rumah adalah komponen lain dalam kategori ini. Nampaknya, Cik Siti, memang kurang seks. Patutlah, fikiran kolot ini.

Geeko Book Club May 23, 2008 at 5:50 AM  

Statement from PAS.

http://www.nst.com.my/Friday/Frontpage/20080523161103/Article/index_html

KUALA LUMPUR: The baju kurung worn by schoolgirls to government schools is not that sexy, Pas said today. Pas Youth chief Salahudin Ayub said there was no problem with the school uniforms from an Islamic perspective.
“As long as the baju kurung is tailored according to the traditional Malay interpretations of the garment and not too tightly, I don’t see any problem,” he said.

On Wednesday, National Islamic Students Association of Malaysia vice-president Munirah Bahari was reported as saying that the school uniform worn by schoolgirls was sexy.

Her comments generated a furore of responses from teachers, students as well as various women groups, who said that her claims were baseless.

Munirah was reported as saying: “The white blouse is too transparent for girls and it becomes a source of attraction”, and that it could encourage “rape, sexual harassment and even premarital sex”.
Salahudin said, however, said it was unlikely that the school uniform contributed to such social ills.

“Cases of rape and free sex are not caused by one or two simple factors. Teenagers today are exposed to all kinds of influences, including all sorts of pornographic material due the borderless nature of information today,” he said.

lan May 23, 2008 at 7:20 AM  

I totally agree with this proposal. Prevention is better than cure

lan May 23, 2008 at 7:20 AM  

I totally agree with this proposal. Prevention is better than cure

Nadia May 23, 2008 at 8:38 AM  

I think alot of people agree with you. Baju kurung uniform memang jarang. Tapi kebanyakan sekolah sekolah kerajaan sekarang mewajibkan pelajar wanita memakai tudung. So, its covered. And for girls yang tak pakai tudung, they will naturally pakai a camisole or skin-coloured bra. To wear a colourful bra is against school rules anyway. So whats the big fuss?

kalau ada pun pelajar yang tak nak pakai camisole, thats their right.
If you say its sinful, its really not for you to judge in the first place. But to say that it encourages rape, pre-marital sex and prostitution is just PLAIN WRONG.

Seriously, do u guys really think that rape and pre-marital sex happens because of what you wear?

I think the problem is, PKPIM dont know anything about pre-maritalsex/rape. You cant make statements like these based on assumptions (and your interpretation of the Quran). You have to back it up with facts, statistics.

As a Muslim student, I am deeply embarassed by your statements. Kenyataan PKPIM bukan sahaja menunjukkan bahawa PKPIM ialah satu organisasi yang kolot, tetapi juga memberikan persepsi negatif terhadap pelajar universiti.


saya mencadangkan pihak PKPIM mengadakan satu sesi informasi dengan NGO yang terlibat dalam isu isu wanita, seperti Sisters In Islam ataupun AWAM.

I think it'll truly benefit your organization and its members.
And then maybe, you will stop making such ridiculous statements

airinie May 23, 2008 at 9:28 AM  

Yes, Mohamad. I TOTALLY AGREE that prevention is better than cure (what cure could it be if you are raped / not a virgin anymore??) However, how much percentage can you reduce if 9 year old school girls getting kidnapped and raped -- just by changing the uniforms????
Is uniform really a cause of it???


Cik / Puan Munirah, again... please have some facts, statistics and future figures that you think will reduce pre-marital sex and rape if we were to change uniforms. If you care so much about "nak ikut Syariah" -- why stop at school uniforms? Why not propose Islamic Police lock every muslimah(AND MUSLIMIN) which does not follow Syariah -- WHY STOP AT SCHOOL UNIFORMS??!!

Your statement "Asas yang ketiga ialah, ramai guru turut mengeluh sebenarnya kerana pemakaian pelajar perempuan yang terlalu jarang menyebabkan tumpuan guru terganggu. Ini akan menyebabkan keadaan yang tidak selesa kepada guru-guru tersebut." -- so what is the point for having PIBG? Guru ada peranan untuk menegur pelajar dan ibu bapa mengenai hal ini. Kenapa tidak tegur?

and last but not least, your statment is "PKPIM bertegas bahawa imej-imej lucah, pendedahan aurat , etika berpakaian ini merupakan antara salah satu faktor menyumbang kepada masalah ini." -- Cik / Puan Munirah, you've just contradicted yourself!!! You've been provoking about our school attire LURE men as sexual predators - yet you say the cause is because of pronography and pendedahan aurat.

Adakah baiknya kita rombak SISTEM PEMBELAJARAN (mengikut Syariah) (inclusive of sex education) daripada merombak SISTEM BAJU?
(Yes, saudara Mohamad, it is still Prevention than Cure if you do this..)

Saya rasa terlalu kecewa kerana Cik/Puan Munirah hanya pandang pada dasar(dan mengapi-api kan the surface) instead of menuju ke akar umbi punca penjenyah seks dan free sex. Lagi2 kecewa kerana Cik / Puan Munirah sendiri adalah seorang perempuan.

All these men (and boys)who do these have little faith, don't believe in religion and are sick people! What religion promotes free sex and rape?? - Christianity, Buddist, Hindu, Atheist? - NONE!!

And those (school) boys and girls (that wear tudung) who do free sex (and boast about it - via internet, mobile phone) -- is it really because of the clothes? Those web cam with strangers (fully clothed and tutup aurat --- yet can freely do a "free show") is it really because of the school clothes? Incest happening everywhere -- is it because of the school clothes?

Cik / Puan Munirah, do we have to be "backwards" to pertahankan Islam? Why are American widely switching to Islam -- is it because they want to think "backwards"? Even British is reviewing to have Shariah Law -- why are we (Malaysians) need to be "backwards" to uphold Islam?

I love Islam -- every activity we do, the Quran provides guidelines. It is up to us to implement step ahead towards the future. Times are changing and its moving in a speed of light. What values of YOUR Generation is no longer the values of the current generation. Motivate the current generation to CHANGE TO A BETTER FUTURE -- rather than punish them (and their parents), for we are not GOD.

Reformation May 23, 2008 at 6:34 PM  

Munirah bodoh dan kolot.

airinie May 23, 2008 at 8:36 PM  

I cannot help but add more to your statement "Asas yang ketiga ialah, ramai guru turut mengeluh sebenarnya kerana pemakaian pelajar perempuan yang terlalu jarang menyebabkan tumpuan guru terganggu. Ini akan menyebabkan keadaan yang tidak selesa kepada guru-guru tersebut."

Apakah peranan guru-guru kita sekarang? Kenapa kita ada GURU DISIPLIN, GURU KAUNSELING dan PENGAWAS (pelajar)? Adakah mereka ni diberi jawatan dan makan gaji semata-mata? -- dan tidak perlu menegur pelajar dan ibubapa?? Adakah sekolah2 begini tidak ada School Rules and Regulation? What type of school do you interview on your findings? What TEACHERS did you interview about this??

Obviously you haven't been studying in a public school (or maybe you did your primary / secondary in Saudi) and obviously you have never been to the HM office, tak pernah ditegur dengan Guru Displin dan tak pernah diajak kaunseling. I think you may have insulted some teachers and school that they have not been doing their jobs.

Melayu2 yang berkata tumpuan terganggu hanyalah typical Melayu yang suka membebel / complain daripada membuat sesuatu (sebab takut kerja mereka bertambah)- Itu lah sikap Melayu malas -- dan adakah itu salah pelajar jika guru malas?? Kalau tidak diberi teguran / pelajaran, sampai bila pelajar itu tahu ilmu dan perbezaan baik dan buruk?

Please think deeper and screw things from the grassroot. Jangan lepas batuk ditangga dengan menyatakan baju sekolah adalah punca premarital sex and rape.

Salam.

a concerned voter May 24, 2008 at 7:29 AM  

Hey ! Don't panic.......be secular ...we are all races in one home .Maybe this video can clear up our mind.........enjoy.....

http://niamah.blogspot.com/2008/05/malaysian-artistes-for-unity.html

No one man island

Amin Ashaari May 24, 2008 at 9:12 AM  

"PKPIM bertegas bahawa imej-imej lucah, pendedahan aurat , etika berpakaian ini merupakan antara salah satu faktor menyumbang kepada masalah ini."

Munirah, I assume you're a scholar, hence you of all people should know claims should be based with facts.

So, referring to the statement above do you have facts to back it up?

Please understand, rape is a sexual act not to serve sexual ends. The mind of the rapist works differently from you and I.

Also don't harp on simplistic, superficial solutions that brings no change. Rather look at root of the problem.

Terra Shield May 24, 2008 at 10:01 AM  

Do you get turned on by the baju sekolah yang 'jarang'? If that's the case maybe you seek help or get your eyes checked!!

JAM May 24, 2008 at 4:32 PM  

What makes you think that the uniform is the cause of all sexual ills? If you are going to start cracking down on these uniforms, then go get some of your muslim girls who wear the tighest t-shirts (usually dark colour) and jeans (thus showing off their figures) while still wearing a tudung. Following your mindset, do you think they are any safer than students wearing loose darker tops?

Think and research before you insult a majority of the rakyat.

me May 24, 2008 at 9:58 PM  

Apa yang dianggap "seksi" adalah relatif (tidak mutlak) dan subjektif. Sekiranya semua wanita berpakaian conservative pun, ini cuma akan memindah titik mutlak pandangan orang ramai tentang apa yang dianggap seksi, dan di antara semua pakaian wanita sederhana pun akan ada yang dianggap seksi secara relatif.

Maka, tidak akan banyak perbezaan pun sekiranya semua pakaian seragam dinaungin undang-undang yang lebih ketat, kerana ini cuma akan menguabah pandangan mutlak daripada segi persepsi subjektif setiap individu.

D.N.A.S May 24, 2008 at 11:30 PM  

I agree. Please change this uniform. I used to hate it because I had to buy and wear white camisoles and colorful bras with laces were a big no-no.

EkLern May 25, 2008 at 12:32 AM  

Reformation - I agree kat ur words..

WE ARE NOW IN THE 21st CENTUARY..bukan masa 1984...




"Penuduhan lelaki sebagai mata keranjang jelas menunukkan pemikiran cetek badan anda. Walaupun, anda kata tidak menuduh, tetapi gayanya, anda menuduh. Patutlah, perempuan Islam terpaksa berkongsi suami mereka dengan 3 orang perempuan lain. MP Pasir Mas, Ibrahim, dia pun kata, lelaki 50an semakin gatal. Ini menunjukkan, dia hypokrit."

seorang lelaki & seorang perempuan MELAYU kat dalam sebuah bilik adalah HARAM..Kalau seorang PEROGOL membawa 2 orang masang melayu & merogol kedua dua nya sekali..Jadi PEROGOL ITU TAK SALAH . HALAL DI SISI AGAMA ISLAM !!!

Unknown May 25, 2008 at 3:58 AM  

Cik Munirah

Kenapa sampai sekarang, awak diam dan tak bagi jawapan kepada ramai orang awam yang bertindak balas kepada penyataan awak mengenai pakaian sekolah?

At the very least, kata la awak telah salah fikiran dan minta ma'af. Tidak sesiapa pun nak support you - not even PAS!

Ini tahun 2008 bukan 1008, tahu? Fikiran awak sesuai untuk zaman 1008.

Little Miss Curious May 25, 2008 at 7:15 AM  

Cik / Puan Munirah, Fikiran dan pandangan kamu mengenai isu ini bukan sahaja kolot tetapi memang tidak mengerti. Bagaimana anda membuat kesimpulan ini?

Have you even interviewed the teenagers who are having pre-marital sex or rapists?

Your suggestion is not to curb social ills in Malaysia but to suppress the people. Instead of attacking the innocent, you should attack the criminals.

Someone educated and knowledgeable would have conducted a detailed study into this problem and submitted your findings to the people. You have nothing and you obviously need to open up your eyes. Have you seen the girls clad in tudung making out with their boyfriends at the back of classrooms or buses?

Letting the time pass me by May 25, 2008 at 8:11 AM  

Isu nie nampak kecik tetapi sensitif... Aku pun dah banyak kali kena hentam sebab komen aku.

Aku setuju 100% bahawa memang patut kita menutup aurat dan memang patut kita menurut ajaran Al-Quran, tetapi aku kurang setuju kalau kita kata punca jenayah seks ialah sebab cara berpakaian...

Kita tengok kes-kes rogol yang kat TNB kat Johor dulu, budak sekolah rendah kena rogol... Apa seksi sangat ke budak tu?

Masalah jenayah kat Malaysia sebenarnya sudah meningkat dengan banyak... bukan takat rogol aje, rompak ragut dan sebagainya... Ini masalah sosial yang besar bukan masalah pakai baju sahaja..

Pada saya perogol tetap perogol dan dia adalah seorang yang tidak bermoral. Tak kirala samada dia merogol orang sebab nampak baju dalam orang tu atau pun dia merogol orang sebab tengok gambar dalam internet... Tak de sebab kita nak defence perogol nie.. Merogol itu salah dan tak payah nak kaitkan sebab merogol dengan sebab teruja dan sebagainya...

Sebagai manusia kita diberikan akal untuk memilih jalan yang baik dan jalan yang buruk, jalan yang hina dan jalan yang mulia.

Sebab pada aku, sebagai orang Islam, kita tahu hukum merogol atau berzina itu haram. Biar pun ade pompuan bogel depan pun, hukum zina tetap haram, dan kalau lelaki yang cukup iman dan dilindungi Allah, Insyaallah diberi kita kekuatan tidak terjebak didalam dosa...

Tetapi, kalau iman nipis, sembahyang pun selalu tinggal, maka tak mustahila kita melakukan dosa zina atau rogol...

Tapi walau bagaimana pun saya menyokong cadangan PKPIM untuk menukar color uniform baju...

Anak Perelih May 25, 2008 at 8:25 AM  

reformation!

kenapa pulak PKPIM tidak berhak bagi cadangan??? where's FREEDOM OF SPEECH and FREEDOM OF OPINION????

Mungkin ramai orang seronok tengok bra anak perempuan anda yang dipakai dibawah baju sekolah nipis warna putih dia tu... heheheh kenapa anda tak suggest bikini saja..??

sesungguhnya.. dan sebenarnya yang terkutuk lagi kolot dan manusia zaman batu itu adalah anda... kerana telah lupa atau jahil atau bodoh - sombong tentang kehendak Islam didalam berpakaian...

BTW.. bagi non muslim... skirt biru mereka tu menutupi bahagian dada apa...

Anak Perelih May 25, 2008 at 8:32 AM  

Do you ever wonder why at Motor Shows, sexily dressed girls are placed next to the exhibited cars? why girls wearing sexy dress are at the HP booth during PCFair??? Why girls in sexy clothes are in the electronic gadgets advertisements?.. why a contestant in Donald Trump's The Apprentice in one of the episode in one of its season 'lost' her skirt just to sell things so that her group will win... but actually was fired by Mr. Trump because of that...???? It's because... SEX SELLS... and girls in sexy clothes does attract boys.....

is there any research conducted on rapists in prisons that shows
1. sexy clothes is not one of the factors rapes cases happened?
2. or sexy clothes is one of the factors???

If there is no such research conducted.. then, we cannot claim either arguments... If there is.... than show it!!!... But all you commenters did was just being rhetoric about this.... giving only theories without supporting details...

Hasbullah Pit May 25, 2008 at 8:53 AM  

Siapa kata PKPIM tiada hak?

Merekalah yang paling berhak, kerana mereka adalah pelajar perempuan Islam.

Siapa yang lebih berkah memperkatakan tentang pakaian pelajar perempuan islam kalau bukan pelajar perempuan islam sendiri?

Mereka ada hak untuk meminta sesuatu yang dikira oleh mereka boleh melindungi mereka tak kiralah secara langsung atau tidak langsung.

sekiranya dibuatkan undian hanya dikalangan mereka, samada warna putih atau berwarna, keputusan ditangan mereka.

siapa kolot?

Ini demokrasi, demokrasi boleh pilih.
kalau demokrasi pilih cara yang lebih islamik, maka itulah keputusannya.

Jangan hanya kerana demokrasi memihak kepada islam, ia dipanggil kolot.

Ini sudah macam Amerika yang tak mahu mengiktiraf kemenangan hamas mengikut lunas demokrasi.

Unknown May 25, 2008 at 9:50 AM  

Assalamualaikum...
Terlebih dahulu saya ucapkan tahniah serta syabas kepada PKPIM kerana membangkitkan isu pakaian pelajar perempuan Islam yang terlalu polos.Sebagai seorang Islam, saya amat bersetuju baju kurung yang digunakan sekarang ini dikaji semula.Samada gunakan kain yang lebih tebal, menggunakan tudung labuh ataupun tukar kepada warna yang lebih gelap.
Kepada mereka yang tidak bersetuju saya sarankan rujuk perkara ini kepada ustaz/ustazah serta alim ulama'.Jangan membuat andaian serta hukum sendiri.Berdosa besar jika kita menolak hukum Allah..

"Bentuk badan dikira aurat"

AURAT diambil daripada perkataan Arab ‘Aurah’ yang bererti keaiban manakala dalam istilah feqah, aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Perintah menutup aurat sebagaimana firman Allah bermaksud: “Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan orang-orang jahiliyah zaman dulu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat, dan taatlah kamu kepada Allah dan rasulnya. Sesungguhnya Allah (perintah kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara yang mencemarkan diri kamu wahai ‘Ahlu Bai’, dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).” (Surah al-Ahzab, ayat 33)

Ayat itu menerangkan hukum menutup aurat adalah wajib sepertimana wajibnya mengerjakan sembahyang, berzakat dan memenuhi perintah Allah yang lain.

Malah, menutup aurat juga mengelakkan wanita Islam daripada fitnah selain memudahkan mereka untuk dikenali.

Firman Allah bermaksud: “Wahai Nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu, dan perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (Surah al-Ahzab, ayat 59)

Dalam membicarakan soal pakaian wanita, Islam tidak menetapkan fesyen pakaian atau warna tertentu tetapi wanita Islam perlu mengikut garis panduan syarak antaranya:

Pakaian itu hendaklah menutup aurat

Pakaian itu hendaklah longgar, tidak sempit atau ketat hingga menampakkan susuk tubuh badan.

Usamah bin Zaid pernah menceritakan bahawa Rasulullah SAW telah menerima hadiah sejenis kain Qibtiah yang kurang tebal daripada seorang bernama Dahiyah Al-Albi dan Rasulullah menghadiahkan kain itu kepada beliau (Usamah bin Zaid) untuk dibuat pakaian tetapi Usamah memberikan kepada isterinya.

Suatu hari Rasulullah SAW bertanyakan Usamah: “Kenapa engkau tidak memakai kain Qibtiah itu?” Usamah menjawab: “Saya telah berikan kepada isteri saya.” Lalu Rasulullah bersabda kepada Usamah: “Suruhlah isterimu mengalaskan kain itu dengan kain yang lain di bawahnya, kerana aku bimbang jika kain Qibtiah itu tidak digalas, maka akan kelihatanlah besar kecil tulang badan isterimu (bentuk tubuh badan isterimu).”

Pakaian itu diperbuat daripada kain yang agak tebal, tidak nipis atau jarang yang boleh menampakkan bayangan tubuh badan.

Selain itu, pakaian wanita hendaklah dibuat dari kain yang tidak terlalu licin dan lembut hingga melekat di tubuh dan membayangkan kulit pemakainya. Pakaian yang dibuat daripada kain itu boleh mempamerkan rupa bentuk anggota badan wanita.

Pakaian itu tidak berbentuk hiasan yang boleh menarik perhatian orang melihatnya.

Pakaian itu tidak menyerupai pakaian lelaki.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Sesiapa juga wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira berzina.”

Pakaian itu tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir atau musyrik.

Memakai pakaian menutup aurat, menunjukkan harga diri sebenar seorang wanita dan sekali gus menghindari perbuatan tidak senonoh di kalangan lelaki terhadap wanita.

Wanita yang menutup aurat dan berpegang teguh dengan ajaran Islam akan mendapat keredaan Allah SWT, dipandang dengan penuh rasa hormat serta diberi penghormatan tinggi bersesuaian sifat mereka yang pemalu dan bersopan-santun.

Ketahuilah....mendedahkan Aurat itu adalah jalan menuju ke NERAKA!

Reformation May 25, 2008 at 11:27 AM  

Kalau seseorang quote sesuatu dari Quran bukan bermaksud itu menjadi betul. Dalam Bahasa Inggeris, orang kata (two wrongs doesn't make 1 right).

Nampaknya, diskriminasi dalam Islam adalah terhadap perempuan. Apa kata, untuk mengurangkan kes rogol, kita dapatkan mangga untuk kemaluan lelaki. Macam itu lagi senang, mesti tak ada kes rogol.

Isu morality adalah isu 2 hala. pelajar perempuan seperti Munirah adalah orang yang berfikiran narrow minded. Mentality perogol adalah lain. Seorang psychologist boleh beritahu yang perogol biasanya mempunyai ganguan emosi,mental and sebagainya. Pakar ini juga beritahu yang perogol akan merogol perempuan tidak kira mereke berpakaian menutupi aurat atau sebaliknya.
Isu pokok ialah, argumen Munirah memang tidak praktical, dan cetek.
Masalah badan badan Islam and Melayu sebegini ialah, mereka ingin beritahu masyarakat Melayu bahawa mereka ialah alim. Mereka ingin menggunakan kesempatan ini untuk masuk politik ataupun mendapat kerjaya dengan kerajaan. Kalau anda betul betul serious tentang isu kerogolan, sila buat research yang baik dahulu.
Lemparan kritikan yang bodoh sebegini adalah helah untuk menipu masyarakat Malaysia yang majmuk. Dalam bahasa inggeris, orang kata sebagai " Cheap Drama".
Bagi ulama Khalid, dengan memberi rujukan kepada Quran and interpratasi anda sebegitu, tidak bermaksud apa yang anda kata itu betul. Al-Quran mempunyai banyak konteks. Anda menginterpratasi sebegitu demi kepentingan anda.
Tentang anak perelih, yang kata Freedom of Speech. Freedom of Speech with rational and logic stance is acceptable, but Freedom of Speech with rubbish and malicious accusation is not acceptable. You speak rubbish and comments like yours have great repercussion towards our plural society of Malaysia. Remember, from an extended point of view, your views are ridiculous if we are going to compete in an international arena.

Reformation May 25, 2008 at 11:52 AM  

Saya juga ingin memberi pandangan saya tentang Khalid.
Khalid kata bahawa untuk cara pemakainan yang baik, kita kena rujuk kepada ustaz and ustazah. Saya rasa ini adalah bodoh. Buat apa kena rujuk kepada mereka. Adakah mereka ini pereka fashion zaman batu? Adakah mereka ini Peguam Pemakainan Orang Islam Sedunia. Cara pemakainan adalah hak asasi seseorang. Anda tidak boleh suppress sesiapa untuk memakai burka (ala fashion zaman batu anda).

Kedua, Allah S.A.W tidak melantik ustaz and ustazah untuk jadi polis fashion orang Islam. Allah tidak pernah kata bentuk badan dikira aurat. Tidak ada mana mana surah yang kata sebegitu.

Anda juga perlu faham, bahasa Melayu mempunyai banyak perkataan yang dipinjam dari bahasa Arab, English, Hindi, Tamil, Sanskrit, dan sebagainya. Aurat adalah satu perkataan yang dipinjam. Apa isu dia.

Surah al-Ahzab, ayat 33. Surah ini tidak relevant. Zaman Nabi, mana dunia moden masa ini. Masa itu, orang Arab adalah sexist, suka minum banyak dan hanya mempunyai padang pasir. Oleh kerana morality adalah rendah, maka Islam terpaksa membawa peraturan sebegitu. Pada zaman ini, orang orang adalah lebih civilised. Ada undang-undang, business community, health, and proper governance. Participation dari wanita dalam segala sektor adalah besar. Kalau kita bulat bulat ikut Surah, nanti Perempuan akan duduk dalam dapur sahaja.

Islam kata, kita kena evolve. Interpretation pun kena evolve.Interpretasi zaman batu hang itu cetek.

Fitnah itu subjective. Oleh itu, undang undang secular kata, we are not guilty until proven.

Fesyen pakainan masa zaman Nabi adalah restricted. Mana fashion pakainan masa itu. Process membuat pakaian adalah kuno. Sekarang, zaman sains dan teknologi telah membolehkan pakainan dibuat daripada pelbagai fabric. Masa itu anyaman, sulaman dan sebagainya adalah kurang. Paling senang ialah labuh.

Islam kata kita kena aktif mendapatkan ilmu sains and teknologi. Ilmu sains dan teknologi kata warna putih paling kurang serap haba. Oleh itu, jangan jadi kuno untuk mengkritik warna putih.

Perkataan "kain yang agak tebal, tidak nipis atau jarang" adalah subjektif. Kalau anda ada mentality sebegitu, perempuan Melayu Muslim tidak boleh bersukan. Untuk swimming, kita kena pakai swimming trunks, untuk gymnastic kita kena pakai gym suit, untuk athletic,kita kena pakai tights. Kalau ini semua haram, Malaysia tak payah hantar kontingensi ke Sukan Olimpik, Commonwealth, Sea, dsb. Kalau nak bersukan pun, pakai burka. Kerana takut peserta wanita akan dirogol. Bodoh dan cetek interpretasi Khalid.

Yang hang guna perkataan "pakaian kafir" adalah salah. Kontext dan interpretasi adalah salah. Dunia pemakainan sekarang adalah universal. Semua orang pakai baju, seluar, dsb. Mungkin zaman Nabi, feshion pakaian bukan universal.

Kesimpulannya, banyak orang guna Islam and interpret Islam demi kepentingan mereka sendiri. Kita kena interpret dalam satu environment yang " free from bias", rational and dalam context 21st Century.

Orang macam Sebol, yang cakap tentang Hamas adalah fanatic, racist and bukan rational. Dia tidak tahu hidup dalam satu society yang plural dan hidup dalam keadaan keseimbangan.

Aficiozado May 25, 2008 at 12:16 PM  

1. Masa saya kecil, rumah saya dimasuki pencuri.
2. Saya tanya ayah "kenapa pencuri masuk, ayah kan dah kunci rumah."
3. Ayah kata, "pencuri tak kira rumah kunci atau tidak, pencuri masuk je."
4. Saya tanya balik "Kenapa ayah kunci rumah?"

Unknown May 25, 2008 at 4:30 PM  

assalamualaikum,

Pada pendapat saya adakah kita pernah bertanya pakaian dalam (bra)apa yang anak perempuan kita beli untuk ke sekolah atau kita belikan untuk dia,
jadi biarlah dia pilih warna yang sesuai untuk ke sekolah dan selesa
untuk belajar.

Y May 25, 2008 at 6:20 PM  

this seems like a cheap shot to obtain media attention. in reality, rape is about control and power..and is an act done only by weak men who have no self respect or confidance.the only way they feel like men is when they assert power over others, as they are unable to gain respect from the community.

rape is not about the womens dressing. someone who is fully covered, in an abaya, can also be raped and this has been proved time an again, in Malaysia and also in Saudi.

most schools insist that a camisole is worn under the baju kurung, therfore it should not be an issue. if the men still see things, its because they are looking for it. and if the men are the teachers, shame on them. they are being pedophiles, and should be sacked.

so before you publish such a comment, using Islam as an excuse, do your research. DOnt shame the religion for your ignorence.

EkLern May 25, 2008 at 6:44 PM  

Reformasi & Y - Support ur words..



SEMUA Perempuan Islam patut berpakaian seperti orang kat Saudi Arab ni...Hitam seluruh badan..cuma nampak mata...
Kena pakai baju berlapis helai .
SELAMAT DARIPADA DIROGOL kan?

Munirah rasanya berpakaian sebegitu...


Dun the islam realise tht alot of the muslim laws in msia is praticly useless ?
Dah lah TAK HALAL jika minum alcohol..tapi si melayu lagi lagi nak minum..
i wonder why...alcohol is made from grape juice,barley malt etc..how come it s not halal ?

How la to make msia a better place when so many malays think like munirah....it will onli make msia look bad

Admin May 26, 2008 at 12:07 AM  

Dear Munirah,

The only "mistake" about this suggestion is that - it blurted from an Islamic NGO.

If it comes out from a so called liberal woman rights movement- and put the idea in a different way-example:"the baju kurung putih is sexually reveal"?...i think no body make a fuss about it...

Anyway munirah, i do belief you dont have to make a reply to any statement.Why? Because the public has spoken...

73% Malaysian agree with you that the baju kurung putih is kinda of revealing- its a poll through Buletin Utama.Whats the reply for, girl? See, it will cost you more damage...

You have spoken your concern and at least.. i repeat you dare to give suggestion!Thumbs up for you.You rocks!!

Come on kids,

If you really wanted to challenged the proposal, why not challenged it academically and not according to your emotion.Do a research, interview or ask whatever to the boys or teachers at school for instances.Ask their opinion too.Come back with your research and say look munirah your opinion is wrong.Buletin Utama had interviewed a Psychologist Dr.Noraini and she agree with the notion that the baju kurung putih can be revealing (if not wear with tudung or other cloth)can give effects to certain sex maniac.So...this PHD doctor pun kolot eh?

Go make you research children...!

lan May 26, 2008 at 12:09 AM  

nice one lil mom! :)

wariz May 26, 2008 at 12:30 AM  

Salam...sabar wahai reformation...teliti dulu sebelum menghemtam orang...kenapa perkara ini dibangkitkan?

muazz_2000 May 26, 2008 at 12:37 AM  

ss

muazz_2000 May 26, 2008 at 12:44 AM  

memberi pandangan adalah satu hak masing, saya menyokong tindakan yg di buat oleh PKPIM.pandangn mereka di buat dgn kajian bukan main belah saja.Ramai pelajar-pelajar melayu yang tidak bertudung dan menyebabkan baju putih tersebut tidak berapa elok dipandang oleh bukan mahram. Prevention is better than cure. kenapa kita nak biarkan aurat di kalangan pelajar-pelajar kita tidak di jaga, negara Islam, benda macam ini penting jangan di ambil remeh..ws

munirahpuki May 26, 2008 at 2:01 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
munirahpuki May 26, 2008 at 2:03 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
munirahpuki May 26, 2008 at 2:06 AM  

Aficiado, jelas bapak kau bodoh.hahaha

wariz May 26, 2008 at 2:07 AM  

Ni sorang lagi(munirahpuki)...x faham suruhan agama ke pakaian adab...tutup aurat tu suruhan agama...yang hang nak melenting tu nape? hang x faham ke ape itu agama?

muazz_2000 May 26, 2008 at 2:09 AM  

itu ler...cara org tulis guna kepala lutut dan bukan guna kepala otak...kesian...3sabar jer ler...

munirahpuki May 26, 2008 at 2:10 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
munirahpuki May 26, 2008 at 2:13 AM  

khalid mohamad ni orang yang sama. Sudahlah Kahlid.

Orang Melayu tak kisah sangat dengan ugama orang Arab ni.

Orang Arab tu sebab terjumud dengan ugama dia satu juta orang dah dibunuh oleh USA.

SATU JUTA.. baca banyak kali.. ini menunjuk kan bodohnya orang Arab.

Di zaman moden ni..mereka boleh kena bunuh begitu ramai.

Bukan zaman dahulu kala tapi sekarang tiap2 hari..

Kau jangan nak Melayu jadi bodoh dengan idea pasal jaga puki perempuan...

Kalau pasal puki perempuan sibuk bukan main..

norrul May 26, 2008 at 2:14 AM  

Hi everyone....

syabas munirah n thanks lilmom for ur words...
munirah..jgn risau selagi mana awak kuat utk mempertahankan agama Allah.Allah dengar bicara hati awak,cuma beware of words that u r using...

ISLAM IS THE WAY OF LIFE.Allah sentiasa bersama....mereka berhak bersuara dan menulis.munirah jugak berhak menulis..kita, mereka boleh berkata apa sje..kerana negara kita demokrasi...dan islam menyarankan agar kita meraikan pendapat2 smada salah atau benar.

maaf reformasi....awak seorg bagus kerana ada sensitiviti terhadap apa yg berlaku ke atas umat Islam..syabas bete....dan suka saya mengingatkan bahawa Islam adalah agama yang releven sepanjang zaman dan bukan seperti yang awak nyatkan....bukti terlampau banyak dan biar saya tinggalkan kepadaawak sahaja utk mencari buktinye...semoga Allah menunjukkan jalan...

wariz May 26, 2008 at 2:16 AM  

Istiqfar la semua yang bagi komen disini...saya rasa udah banyak sangka buruk diantara kita...harap semua yang bagi komen jaga bahasa n budi...marah biarlah kerana sesuatu yang berpatutan...tapi bagi saya isu ni perlu di teliti dan laksanakanlah mengikut lunas2 Islam...jangan kita terlalu beremosi...saya sokong supaya baju uniform ditukar warnanya...waallahua'lam

joe penang May 26, 2008 at 2:28 AM  

Kepada adik Munirah

- jgnlah berundur dari perjuangan. Akan ada jua yg menyokong anda termasuklah saya w/p mungkin ramai yg x setuju. Anggaplah ini asam garam perjuangan. Kita hanya mencadangkan.

Ada Menteri Agama tak nampak isu ini, Menteri Pendidikan liberal sgt, Cucu Ulama' utamakan anak, menantu & kroni.
PIBG kat sekolah plak hanya nak kira camna anak mereka dapat seberapa byk A sahaja

Kebenaran May 26, 2008 at 2:31 AM  

Nampaknya ada rakyat Malaysia yg claim demokrasi, tetapi tak beradab. Orang lain bagi idea berbeza, dihentam main2.

Ini bukan matured democracy, tp democracy ala Amerika. Hamas menang di Palestin tidak dikitiraf, tp Israel bunuh orang digelar 'Peace Man in the World'.

Takpelah, sekurangnya terserlah ada kelompok uncivilized yg masih wujud di negara ini. Mgkin belajar je tinggi (kat US/ Eropah), keje hebat, ada title tinggi, tp otak sempit. Taksub kpd idea sendiri je.

Orang mcm ni biasanya hati busuk, otak sempit, ...apa nama?. sekular?? ye kot?

Keep up d good work!
Allah bersama orang benar!

munirahpuki May 26, 2008 at 2:34 AM  

Tudung bukan garanti pompuan tak fuck around.

Ramai pompuan pakai tudung tapi tak bermakna puki diaorang tak accessible.

Pompuan sama saja.. kalau nak buat tu pakai tudung ke tidak.. dia main saje..

Lelaki tak kisah asal dapat.

Kalau pakai tudung tu lagi pompuan rasa selamat kerana tak de siapa yang sangka dia fuck around.

Jadi u just push the problem underground. Tahu2 esok ada je bayi dalam tandas, tapi tenguk budak pompuan semua pakai tudung baju labuh...hahaha...

Munirah bodoh... belajar kemahiran hidup.. belajar seks education lagi bagus dari mengingau tentang kehidupan seks pompuan lain.. dan nak sekat kebabasan pompuan lain.

Tentang Hidup May 26, 2008 at 3:26 AM  

Salam..Munnn.. keep up the good work..Jgn takut untuk lantang bersuara..Sgt rindukan SUARA dari golongan yang menghayun buaian ni..Gegarkan dunia, utk bangkit dan sedar dari alpa.May Allah bless u dik!

And, for whatever -ve things they said, take it +ve side.For you to learn and understand better.We won't learn if we'r agreed all the time.Just IGNORE those people yang diorang sendiri x sedar diorang dari zaman batu/kuno. Modern people have adab dan tatasusila dalam berbahasa.Act professional!!
Love u sis!!

Tentang Hidup May 26, 2008 at 3:56 AM  

Assalamualaikum..
For those people yang memberi pandangan dgn meletakkan akal dikepala lutut.. please stop ur nonsense! tidak membangun rakyat Malaysia..cakap ikut sedap mulut.

Munirah on behalf of PKPIM, specifically..mewakili pelajar wanita bercakap dan melontarkan pandangan untuk kita semua fikir, perincikan, perbincangkan dan perhalusi. It's just a spark of issue! MUnirah @ PKPIM bukan penggubal undang2..yang arini cakap..esok dah berkuatkuasa..Jgnlaa cepat melatah...

Siapa yang kata PKPIM x de hak nak bercakap..TOLONG..berkenal2 kenalan dgn PKPIM ni, sebelum merepek panjang.

Macam kata lil_mom, mungkin kerana pandangan ni datang dari adik Munirah bukan PROf @ Dr@ Datin @ Liberal Woman Movement sbb tu dihemtam begini teruk.But come on, give her a chance. BAGI PELUANG ANAK MUDA INI BERBICARA! x puas hati, duduk semeja, beri pandangan dan pendapat, bincang secara matang @ 'LELAKI'! Bukan baling batu sembunyi tangan. Profile pun sorok2.

Utk Munirah,
Akak tahu mun kuat, dan statement Mun berasas.So Prove it in a fact or statistic or what ever supporting document u have.I'm sure u have it! Akak yakin cara ahli PKPIM buat kerje.

Jgn Gentar jika kita benar2 nak perjuangkan yang Hak!
Barakallahu fik..

Kebenaran May 26, 2008 at 5:17 AM  

Di Malaysia ada dua kelompok, kafir harbi dan kafir zimmi. Kafir zimmi jelas yang toleran dgn orang Islam dan tidak menimbulkan ancama kpd agenda Islam.

tetapi kafir harbi ialah kafir yang jelas menentang Islam dan institusi Islam. Mereka memang berniat jahat dan lansung tidak membenarkan ruang Islamisasi. Mereka bukan sahaja di kalangan bukan Islam, orang Islam sendiri yang berfikiran sekular tergolong dalam kafir harbi.

Kesimpulannya, kafir harbi ada dalam komentar blog ini. Perhati2kan.

Anti Sekular

EkLern May 26, 2008 at 5:59 AM  

x sangka masa ni lagi ada ramai jugak yang betul betul HALAL...
i sangka yg Melayu skrang ni cakap saje halal..tapi sebenarnya tak halal..

unofficial keadilan supporter May 26, 2008 at 7:54 AM  

betul tu saya tgk banyak remaja wat maksiat tapi dorang buat bukan sbb baju nyae sbb didikan sekular sni.takpe..allah maha berkuasa..
tunggu la petunjuk NYA..
anyway komen2 sni pedas2 belaka..sabar yer cik munirah...

musafirah_amani May 26, 2008 at 10:43 AM  

Tahniah kepada munirah yang berani mengutarakan isu ini.mungkin ia nampak sangat kecil isunya bagi sesetengah orang. Tapi hakikatnya, isu aurat ini memang tidak boleh dibuat main-main. Saya pohon, kepada visitors yang ingin memberi komen, sy pohon sila fikir dengan akal yang waras, berbekalkan ilmu, dan minta rujukan pada sesiapa. Jangan tuduh sembarangan.Bagi saya tidak salah untuk bersuara, tapi biar lah rational, dengan etika, dan bukan hanya sekadar melepas geram. Baik, sejujurnya, memang saya rasakan pakaian berwarna putih kadangkala ada yang terlebih jarang. mgkin dari segi kualiti kain nye sdiri. tidak dapat tidak, ia mmg boleh menampakkan susuk tubuh wanita.we cannot control dis, but we can prevent it.mungkin ibu bapa perlu amik peranan dalam memilih jenis kain putih utk baju sekolah. Baju yang jarang, boleh membuat lelaki tertarik?? Jawapan itu lelaki shj yg tahu. ia sngt la subjektif. bagi yang perempuan, jika benar kalian takutkan Allah, observe urself. observe ur aurah.is ur baju kurung transparent?tiada kompromi dlm aurat sbnrnya. Mmg Allah dah tetapkan aurat wanita semua kecuali muka dan tapak tngn.tp harus diingat, pakaian juga seharusnya tidak menampakkan susuk tubuh dan tidak jarang. Okey, bg saya, saya tak nampak pkaian putih tu tak elok ke apa.tapi kalo jarang memang saya tak setuju. tapi saya mengalu2-alukan cadangan munirah ini.seandainya cdngn utk memakai pakaian yg berwarna, biarlah ia seragam, dan menyejukkan mata, dan sesuai dengan keadaan iklim negara kita. tiada yang salah dengan cdngn munirah, cuma perlu dimantapkan lagi dari segi hujahnya. tahniah kerana berani menyatakan pendapat kerana bukan senang utk menyatakan kebenaran.moga terus thabat di jalan da'wah. Berkata benar walaupun pahit!!

Unknown May 26, 2008 at 11:13 AM  

Ha ha ha...tergelak saya membaca komen reformation...kalau tak rujuk pada ustaz/ustazah dan alim ulama, pada saper awak nak rujuk?Pada pereka fesyen ke?Makin bertambah seksi la jawabnya....Itu yang reformation nak kot...dapat tengok bentuk badan,saiz buah dada dengan lurahnya...dapat tengok bontot dengan fesyen seluar terlondeh...Sekiranya reformation dah beristeri dan punya anak gadis, reformation tak kisah kot bahagian yang sulit pada isteri dan anak gadis dia semua orang tengok.Enjoy sama-sama cuci mata.wa ka ka

Unknown May 26, 2008 at 12:00 PM  

dalam soal ini, hukum syarak sudah
menetapkan setiap wanita perlu
menutup aurat bagi menjaga kehormatan mereka dan mengelakkan kejadian buruk yang bakal menimpa
jika mereka memakai pakaian mendedahkan aurat.

"Masalah aurat kita kena faham. Masalah ini bertujuan menjaga orang itu sendiri. Ini hukum Islam, dan kita jangan main-main dengan hukum Allah. Hukum Allah kita tidak boleh jadikan isu,
boleh rosak akidah,"

Unknown May 26, 2008 at 1:04 PM  

Bodoh dan bangangnya si reformation!Terlalu mengagungkan budaya barat sehingga lupa akan budaya dan hukum Islam.Mamat sekor ni dah tolak Islam dan Hina Al Quran dan menghina Nabi.Orang yang camni tembak bagi mampus jer!

Aku tak la pandai sangat pasal hukum hakam nih tapi tak lah sebodoh mamat sekor nih!

Tolol tul la ko ni reformation.....
Orang putih pun dah mula tutup aurat.Perenang dari amerika dan australia pakai baju tutup aurat.Lengan panjang dan berseluar panjang walau pun ketat...dah kira ok la tu...kat Malaysia ni...Perenang dan atlit sukan terutamanya olahraga...pakainnya memalukan...si perempuan nampak bontot.Pakai singlet separuh je just nak tutup tetek...Pusat terbonjol..

Woi bangang!Islam tak larang ummatnya bersukan tapi ada adabnya....Zaman nabi dulu pun ada sukan.Nabi suruh ummatnya belajar memanah dan berenang.Sukanlah tu......Aku tak ingat nama dan dari negara Arab yang mana satu..Atlet pompuan ni berlari guna pakaian tutup aurat dab bertudung plak lagi...Juara beb!!!!Tak dak masalah nak bersukan...Pompuan nak berenang pun tak dak hal lahhh...berenang dalam kolam renang tertutup,orang lelaki tak boleh tengok.Haram!!!!

Ni si m.....hpuki...mangkuk hayun ni lagi teruk!!Bertuhankan nafsu!!Orang camni...adik pompuan atau kakak dia kangkang kat jantan lain yang bukan suami pun dia tak kisah ni...Kisah apa....kondom ada!!!Ntah ntah adik dan kakak dia pun dia kasi romen gak kot........takut apa.....pil ada....kalau berseronok pandai pandailah cari jalan.he he....

Nak komen pasal orang arab banyak mati kena bunuh....bodoh la kau ni....disana depa mati kerana berperang dengan puak kafir.Mati mempertahankan Islam.Di Malaysia ni banyak yang mati kena aids!Siplis!Banyaknya bayi yang tak berdosa mati akibat sumbang mahram!Sedap wat projek, dah sangkut tak berani tanggungjawab.Dah la berdosa berzina..bunuh anak plak....Berguni-guni dosa...

BERTAUBAT LAHHH!!!!!

Unknown May 26, 2008 at 1:04 PM  

Bodoh dan bangangnya si reformation!Terlalu mengagungkan budaya barat sehingga lupa akan budaya dan hukum Islam.Mamat sekor ni dah tolak Islam dan Hina Al Quran dan menghina Nabi.Orang yang camni tembak bagi mampus jer!

Aku tak la pandai sangat pasal hukum hakam nih tapi tak lah sebodoh mamat sekor nih!

Tolol tul la ko ni reformation.....
Orang putih pun dah mula tutup aurat.Perenang dari amerika dan australia pakai baju tutup aurat.Lengan panjang dan berseluar panjang walau pun ketat...dah kira ok la tu...kat Malaysia ni...Perenang dan atlit sukan terutamanya olahraga...pakainnya memalukan...si perempuan nampak bontot.Pakai singlet separuh je just nak tutup tetek...Pusat terbonjol..

Woi bangang!Islam tak larang ummatnya bersukan tapi ada adabnya....Zaman nabi dulu pun ada sukan.Nabi suruh ummatnya belajar memanah dan berenang.Sukanlah tu......Aku tak ingat nama dan dari negara Arab yang mana satu..Atlet pompuan ni berlari guna pakaian tutup aurat dab bertudung plak lagi...Juara beb!!!!Tak dak masalah nak bersukan...Pompuan nak berenang pun tak dak hal lahhh...berenang dalam kolam renang tertutup,orang lelaki tak boleh tengok.Haram!!!!

Ni si m.....hpuki...mangkuk hayun ni lagi teruk!!Bertuhankan nafsu!!Orang camni...adik pompuan atau kakak dia kangkang kat jantan lain yang bukan suami pun dia tak kisah ni...Kisah apa....kondom ada!!!Ntah ntah adik dan kakak dia pun dia kasi romen gak kot........takut apa.....pil ada....kalau berseronok pandai pandailah cari jalan.he he....

Nak komen pasal orang arab banyak mati kena bunuh....bodoh la kau ni....disana depa mati kerana berperang dengan puak kafir.Mati mempertahankan Islam.Di Malaysia ni banyak yang mati kena aids!Siplis!Banyaknya bayi yang tak berdosa mati akibat sumbang mahram!Sedap wat projek, dah sangkut tak berani tanggungjawab.Dah la berdosa berzina..bunuh anak plak....Berguni-guni dosa...

BERTAUBAT LAHHH!!!!!

idil May 26, 2008 at 2:59 PM  
This comment has been removed by the author.
idil May 26, 2008 at 2:59 PM  
This comment has been removed by the author.
idil May 26, 2008 at 2:59 PM  

salam sejahtera kepada penyokong2 dan penentang Munirah.
'the beauty of sexual intercourse lies on the satisfaction between the husband n wife & the beauty of your religion lies on the 'light' it brings!'

Ibnu Qalil May 26, 2008 at 6:03 PM  

Salam a'laik...

To munirah, tahniah dan takziah. Teruskan perjuangan anda. Masih ramai yang berada dibelakang anda.

Gud job khalid...bukan sokong sepenuhnya komen awak cuma bagus gak pendekatan awak. Nak bagitau kat orang tak paham cam reformation, m....hpuki and teh gang ni susah gak, kecuali dengan pendekatan yg sama cam diorang. Hehe.

Nadia...awak ni pro islam liberal kot. Sisters in Islam tu bawa fahaman Islam Liberal yang tersasar dari agama. Jauhi dari sokong depa.

Reformation...anda dah tersasar jauh. Taubatlah dengan taubat nasuha. Ustaz ustazah ni bukan sahaja penasihat dari sudut ibadah tapi juga sudut pemakaian dll termasuk sudut bagaimana adab nak buang air besaq. Itulah indahnya Islam. Ke hang ni bukan Islam???? Cakap macam kafir harbi je. Wallahua'lam. Maaf kalau tersinggung. Tapi memang nak bagi tersinggung pun. hehe.

Munirahp..i
Amboi...amboi sedapnye mulut die. Tak bertapis langsung. Jaga adab sket. Tunjukkan akhlak Islam. Tu pun kalau anda orang Islam. Kalu bukan Islam, xpelah. Cara anda cakap macam anda marah sebab orang jaga tepi kain anda. Maksudnya, anda memang penagamal seks. Maaf kalu tak betul.

Hanna May 26, 2008 at 6:31 PM  

assalamualaikum...
mun, syabas dan tahniah.Mun dah jalankan kewajipan Mun sebagai khalifah di muka bumi Tuhan ini. Buat mereka yang still lagi belum bukak mata, open ur eyes. kita hidup berlandaskan al-quran dan as-sunnah. jangan nak main hentam orang saja tanpa buat apa-apa.sebelum nak pukul orang, tgk diri dulu.apa2 pun,Mun go on. ramai putri2 yang masih di belakang bersama Munirah. La tahzan, InnAllahamana.

Unknown May 26, 2008 at 7:03 PM  

"bukanlah kebenaran itu terletak pada terkenalnya seseorang,dan tidaklah kebenaran itu berdiri di atas ramai penyokongnya,bahkan kebenaran itu berpandukan Al-Quran dan As-sunnah".ibn taimiyyah.

Terdapat segelintir yang cuba untuk menafikan peranan as-sunnah dalam pendapat masing-masing.Saya tanya kepada yang berkenaan,siapa kita untuk menafikan ajaran baginda yang maksum???kalaupun kita bijak dalam menafsir Al-Quran,bagaimana kita solat,puasa atau menunaikan haji sekiranya tidak merujuk kepada hadith2 yang sahih??saya ajak untuk kita fikir-fikirkan bersama..

tentang persoalan pemakaian seragam ini,saya yakin ia dibuat atas dasar untuk kepentingan semua pihak,bukan untuk memenuhi nafsu atau kepentingan diri semata-mata,dan saya yakin ada ibu bapa yang prihatin terhadap isu ini,pasti sudah mengambil tindakan tertentu demi kebaikan anak gadis mereka.Saya yakin saudari munirah mengemukakan cadangan untuk diperhalusi bersama,mengapa ada yang melenting??adakah mereka ini yang mempunyai kepentingan nafsu sendiri??sekiranya ada cadangan yang lebih baik,sila kemukakan.jadikan ia sebagai satu perbincangan yang sihat untuk mencari jalan yang terbaik,bukannya menghentam individu tertentu.

Ayuh!!kita gerakkan kempen 'Islam sebagai cara hidup'

Anonymous May 26, 2008 at 11:33 PM  

Assalamualaikum, Adik Munirah

First of all, tahniah cz berani memberi cadangan tentang isu pemakaian baju kurung putih di kalangan pelajar perempuan. Nampaknya cadangan Munirah mendapat perhatian masyarakat Malaysia, bahkan mendapat perhatian dari ahli parlimen. Ini menunjukkan suara anda berjaya menjadi sajian pemikiran masyarakat kita, lalu natijah ada yang menentang dan ada yang menyokong. Itu sudah menjadi adat dunialah. Tapi bagi saya, cadangan HEWI PKPIM itu menunjukkan keprihatinan mereka kepada pelajar-pelajar perempuan. Sekarang bermacam kes berlaku terhadap pelajar kita, so ini cadangan yang perlu di pertimbangkan dengan rasional bukannya di hentam secara emosional. Buat munirah, jaga kecewa atau bersedih tapi Munirah kena tabah dan bangga sekurang2 nya suara wanita anda di dengar dan di bincangkan di semua peringkat, yang penting niat Munirah ikhlas kerana ALLAH, Insyaallah akan datang kekuatan untuk mendepani isu ini.

Anonymous May 26, 2008 at 11:39 PM  

Assalamualaikum, Adik Munirah

First of all, tahniah cz berani memberi cadangan tentang isu pemakaian baju kurung putih di kalangan pelajar perempuan. Nampaknya cadangan Munirah mendapat perhatian masyarakat Malaysia, bahkan mendapat perhatian dari ahli parlimen. Ini menunjukkan suara anda berjaya menjadi sajian pemikiran masyarakat kita, lalu natijah ada yang menentang dan ada yang menyokong. Itu sudah menjadi adat dunialah. Tapi bagi saya, cadangan HEWI PKPIM itu menunjukkan keprihatinan mereka kepada pelajar-pelajar perempuan. Sekarang bermacam kes berlaku terhadap pelajar kita, so ini cadangan yang perlu di pertimbangkan dengan rasional bukannya di hentam secara emosional. Buat munirah, jaga kecewa atau bersedih tapi Munirah kena tabah dan bangga sekurang2 nya suara wanita anda di dengar dan di bincangkan di semua peringkat, yang penting niat Munirah ikhlas kerana ALLAH, Insyaallah akan datang kekuatan untuk mendepani isu ini.

Dr Kadir May 26, 2008 at 11:55 PM  

Malas nak komen as ramai sangat yang dah komen,macam2 rupa dan gaya melambangkan mentaliti masyarakat Malaysia atau lebih dekat lagi generasi muda yang ada skrg.

Cuma tercuit dengan kenyataan reformation yang gunakan hujah warna putih tidak menyerap haba dan sesuai dengan iklim Malaysia, hairan saya kenapa pelajar-pelajar sekolah sahaja yang kene pakai baju putih tak serap haba ni sedang orang-orang lain boleh je pakai pakaian yang pelbagai jenama, pelbagai warna dan gaya di negara Malaysiaku yang dicintai ini tanpa dehidration atau kekeringan akibat ketidak sesuaian cuaca.

Apapun kepada Munirah,"Keredhaan manusia adalah suatu yang tidak akan tercapai. Redha Allah yang kita kejari"

Selamat berjuang

Ammar May 27, 2008 at 1:41 AM  

salam alaik saudari munirah.. teruskan perjuanagan anda.. :)
nampaknya ada org berfikiran sekular memberi komentar yg berbaur penghinaan ke atas agamanya sendiri.. huhu

Prophet Saber Tooth May 27, 2008 at 1:42 AM  

Pada pendapat saya dalam blog ini terdapat orang yang mengikut perasaan disamping orang yang berfikiran extremist dan bukan praktical.

Selaku seorang professor, saya berpendapat Al-Quran, Surah, dsb adalah satu petunjuk (Guidance). Anda perlu faham bahawa adalah penting kita memahami prinsipnya dan bukan ikut bulat bulat kerana konteks adalah pada masa tersebut. Akan tetapi kebanyakan extremis pada masa ini melalui suatu keadaan yang tak tertentu hala apabila mereka cuba memahami buku buku suci ini secara tersurat. Anda sepatutnya memahami sesuatu perkara dari pelbagai dimensi.

Orang orang seperti Khalid, Sunam, Ibnu Khalil, telah bertindak secara defensivi apabila Reformation cuba memberi pandangan yang lebih praktical dan sesuai dengan kontext 21st Century. Anda perlu memahami, masyarakat Kristian dapat berubah dan mencapai kemajuan kerana mereka telah mencapai Renaisance dan Reformation pada 1500. Mereka telah memahami bahawa mereka sepatutnya memami isi tersirat Buku Injil dan bukan memahami sesuatu perkara secara "Literal" kerana konteksnya tidak sesuai dengan perubahan masa dan kemajuan manusia.

Sebenarnya, anda patut faham bahawa cara penulisan Reformation melambangkan bahawa dia adalah seorang rakyat Islam yang memahami prinsip Buku Suci Islam iaitu Al-Quran disamping mengambil konteksnya dari perspektif 21st Century. Dengan prinsip kematangan tersebut, rakyat Islam boleh maju. Ini diakui oleh Kolhberg Moral Development - Post Conventional Moral Development. Orang-orang dalam kategori ini boleh mengaitkan prinsip disebalik sesuatu ajaran disamping mengaitkannya dengan masa dan kontek masa kini.

Munirah, disebaliknya, boleh dikelompokkan dalam Pre-conventional Moral Development. - Level 1. Orang dalam kategori, tidak melakukan sesuatu kerana takut kepada undang-undang. Dalam kontek ini, Munirah telah menginterpretasikan baju jarang sebagai melanggar aurat. Memandangkan ini dikatakan tidak sesuai oleh al-Quran, Munirah telah memberitahu dirinya yang ini adalah haram.

Secara keseluruhan, saya tidak kata Munirah itu salah, cuma pengembangan minda dan exposurenya dari segi satu kontext yang menyeluruh adalah terbantut.

Cuba bayangkan dalam dilema sekarang dimana harga minyak naik, inflasi naik, kemajuan ekonomi yang terbantut, masalah kemerosotan kemahiran pertuturan dalam Bahasa Inggeris, dan sebagainya, jika anda cuba mengambil contoh contoh dari zaman nabi (zaman kegelapan / stone age), dan cuba mengaitkan dengan zaman sekarang, memang tidak sesuai.

Pada pendapat saya dan dari pengalaman saya sebanyak 25 tahun, orang-orang yang cuba mengaitkan isu-isu yang trivial, hanya cuba mencapai agenda mereka sendiri. Mungkin mereka ingin masuk politik, mungkin tidak.

Saya berpendapat, Reformation adalah seorang rakyat yang mempunyai minda dan konteks untuk 21st Century.

Mior Isfandy Mior Azizan May 27, 2008 at 2:43 AM  

Saya secara peribadi menyokong tindakan PKPIM untuk menggesa kerajaan bagi memastikan cadangan ini diteliti mengikut situasi kita pada hari ini.

Perkara ini juga pernah berlaku di negeri Kelantan ketika mana kerajaan negeri menegur kod pakaian pekerja-pekerja wanita yang agak seksi.

Dalam soal ini, PKPIM harus terus mencadangkan kepada kerajaan dan sekurang-kurangnya kerajaan mengarahkan semua sekolah-sekolah menasihati pelajar-pelajar perempuan supaya tidak memakai baju putih yang nipis sehingga menampakkan susuk tubuh dan pakaian dalam wanita.

Teruskan usaha, moga Allah meredhai dan merahmati kalian.

SabakBernam May 27, 2008 at 3:06 AM  

salam..saudari munirah..bersabarlah atas perit maung yang melanda.terus tenang dalam iman dan amal.berdoalah agar hati2 kita yg cintakan Islam ini terus mendapat pertolongan dari Allah.ujian ini datang dari Allah..Allah la yg bagi ujian ini sebenarnya, tp disandarkan pada manusia disekeliling kita.Allah lah Maha pemberi mudarat dan manfaat.ini adalah ujian yg akan menaikkan iman kita sekiranya kita terus redha dan sabar.insyaAllah.takde ape2 lah sume2 ni..teruskan perjuangan saudari Munirah yg murni..kita adalah penyeru, bukan penghukum.jika anda disakiti, serahlah segala2nya kepada Allah..Allah lebih mengetahui di sebalik tiap2 sesuatu..tugas kita mencari hikmah di sebaliknya..

kepada pembaca sekalian, isu ini adalah satu perubahan ke arah yg kebaikan, utk meningkatkan taraf umat Islam ke satu tahap yg lebih baik dalam segala perkara dalam kehidupan kita.cuba kita fikirkan secara positif dalam perkara ini.bukankah usul ini adalah usul yg diharapkan utk memberi kebaikan utk kita semua?para pembaca sekalian,Islam itu syumul, berhak kah kita utk mengurangi apa2 syariat yg terkandung dalam Islam yg syumul itu??fahamilah apakah erti menutup aurat yg sebenar.anda semua digalakkan utk merujuk kepada ustaz2 atau yg arif dalam agama.perbaiki kefahaman berdasarkan pengetahuan yg sahih, cuba elakkan komen berunsurkan nafsu, dan emosi.tenangkan fikiran, dan fikirkan dulu sebelum melakukan sesuatu perkara.perbincangan yg baik amatlah di alu2kan.ya, kita perlu tegas atas pendirian kita, tp jgn lah sampai kita sangka diri kita yg paling betul, dan orang lain tetap salah.buka mata, bukalah minda.kita nak cari di mana kebaikan dalam perkara ini.

kemenangan Islam itu pasti.sabarlah dalam perjuangan.Allah bersama org2 yg sabar..salam..

Jerry Cornelius Lee May 27, 2008 at 6:13 AM  

Hi, regard to this issue... i think is been a very very hot topic for the past week.

Munirah..i totally disagree with you on this. why do i stand the opposite side ?? This is because Sexual case. including “rape, sexual harassment and even premarital sex.” I dont see this related to each other.

Rape case happen to women that is very young, old, ( Mother, grandmother, daughter, sister. and even a goat )

So i feel that is very unfair to blame women dressing. as everyone have the right to choose what they want to wear.

taztar May 27, 2008 at 6:42 AM  

salam..tahniah dan takziah buat mata rantai perjungan islam..moga dengan timbulnya isu ini akan membangkitkan lagi tsunami kesedaran islam dalam masyarakat islam hadhari di negara kita ini. hanya Allah jua yang tahu apa yang munirah rasai pada ketika ini. yakinlah janji Allah itu pasti. yang hak itu tetap hak dan yang batil itu akan tewas jua akhirnya. sama-sama kita berdoa agar yang tidak yakin dengan islam contohnya reformation yang tak tau apa yang nak di reformasikan.cadangan saya reformasikan dulu pengetahuan anda tentang islam sebelum bercakap tentang islam..teruskan usaha..bukan dunia yang kita buru tapi akhirat yang sedang menanti kita.

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM..

Dr Kadir May 27, 2008 at 12:58 PM  

Assalamualaykum,

kembali :)

Saya tertarik dengan komen #67 oleh Prophet Saber Tooth namun saya tidak dapat membantu diri saya untuk menyetujui pendapat profesor.

Bagi saya, walau kita berada di era 21st century, namun Islam tetap merupakan suatu agama yang sesuai dan relevan sepanjang zaman.

Benar kita boleh menintepretasikan Islam mengikut suasana, keadaan dan perkembangan semasa dan Islam sendiri banyak membuktikan dan memberikan gambaran yang tepat berkenaan apa yang berlaku pada masa hadapan dan tentang ilmu yang hanya dapat kita ketahui pada era ini (proses kejadian manusia umpamanya) justeru Ia (Al Quran) menjadi panduan dan pegangan kita setiap masa, setiap masa saya ulangi.

Justeru mendepani 21st century, Al Quran dan agama yang sepatutnya membentuk persepsi kita memberikan acuan kepada pemikiran kita tentang bagaimana untuk kita manifestasikan segala ajarannya dalam kehidupan di zaman era baru ini. Sebaliknya bukan Al Quran yang perlu mengikut peredaran zaman dan tunduk kepada perbezaan masa dan suasana.

Perintah menutup aurat suatu perintah yang jelas oleh Rasulullah supaya semua orang Islam menutupnya, maka walau apa pun alasannya tetap kene tutup aurat tapi tidak rigid kena pakai jubah sahaja, kene pakai baju melayu sahaja, kene pakai tudung hitam dan berpurdah sahaja, sebaliknya pilihlah apa2 sahaja fesyen dan jenama yang diingini asalkan menutup aurat. Begitulah kita diajar hidup beragama dalam era 21st century ini.

Islam memberi panduan hidup yang jelas antara halal dan haramnya sementara kita sendiri sebagai umat yang bijak perlu memilih dan meneliti sesuatu serta membuat pilihan sesuai dengan apa yang ALlah kehendaki dan bukannya dengan apa yang manusia atau zaman milleneum ini kehendaki.

Justeru dengan beragama kita tidak boleh maju kah dan ketinggalankah? Pastinya tidak kerana Islam tidak pernah melarang untuk umatnya mengejar kecemerlangan tetapi memberikan panduan kepada umat untuk tidak melampauinya.

JANGAN SAMAKAN ISLAM DENGAN AGAMA2 LAIN. Kristian dengan jelas agama yang terpesong daripada ajaran Nabi Isa yang sebenar dan banyak mengongkong pengikutnya daripada maju dan berkembang. Justeru sikap melarikan diri daripada agama adalah jalan yang terbaik buat mereka.Berbeza dengan Islam yang kita cintai.

So, ttg reformation ni, saya tidak bermusuh dengan anda, saya sayangkan anda sebagai seorang saudara seislam saya, namun pada saya masih banyak yang perlu anda pelajari tentang Islam dan ajarannya, bagaimana kita berfikir dan bagaimana kita mempraktikkannya,tidak senang untuk mendapat kefahaman yang sebaiknya,hanya jika Allah mahukan kebaikan kepada hambaNya, maka diberikannya kefahaman dalam beragama, Hidayah itu amat mahal nilainya. Saya sendiri masih belajar, masih mencari-cari dan berusaha mendapatkan keredhaanNya dalam apa juga yang saya lakukan. Saya harap awak dan yang lain-lain juga begitu.

So buat akhirnya, ingat ungkapan ini "Orang kafir akan berjaya dan terus berjaya apabila mereka meniggalkan agama mereka, sebaliknya orang islam akan terus berjaya dan berjaya selagi mana mereka berpegang dengan petunjuk Allah dan rasulNya, Al Quran dan Hadith yang ditinggalkannya"

Wallahu a'lam

Salam kasih sayang buat semua...

Dr Kadir May 27, 2008 at 1:04 PM  

oh btw, bagi prof prophet saber tooth, maafkan saya kerana mungkin masih berfikiran, Pre-conventional Moral Development. - Level 1, sepertinya Munirah dan tidak berfikiran praktical dan sesuai dengan kontext 21st Century sepertinya reformation.

Moga Allah memberikan hidayah kepada saya untuk berfikir dengan lebih baik selepas ini. Yang pasti saya belum berkira-kira untuk menjadi orang politik :)

Anonymous May 28, 2008 at 8:10 PM  

hummm...
satu isu yang menarik.. tapi kenapa dibincangkan dengan perasaan bukan dengan akal fikiran.
Adalah lebih elok sekiranya kita membincang baik dan buruk..pros & cons...bila perkara ini ingin dilaksanakan...

yg setuju keluarkan alasannya...
yg tak setuju keluarkan alasanya...

tapi saya tak faham..apa masalahnya kalau kita tukar warna baju sekalipun..ada masalahkah dari segi pengajaran dan pembelajaran??? kenapa pula tak mahu ditukarkan... adakah kepentingan di sebalik ketidak persetujuan itu????

nama yang baik November 8, 2008 at 12:38 AM  

salam,cik munirah. harap kak sabar jer dlm utarakan isu ini. Sedangkan yg utarakan isu ini adalah seorang muslim yg ingin hak muslim sebenar dipertahankan. Sering kali hak kita sebagai seorang muslim mmg agak sukar dilaksanakan dlm negara kita ini. mmg kenyataan yang amat pedih sekali tapi alhamdullillah kita masih lagi boleh mengamalkan ajaran islam.
Hidayah allah memang hak mutlakNya,kita sama-sama berdoa diberikan hidayahnya... amin

jgn mudah putus asa ye..kak munirah.

Anonymous December 8, 2008 at 11:38 AM  

Cik Siti, I totally agree with your proposal. Having been in school once, i've always found myself staring at the girls. It is so obvious, i just don't get why all these people disagree with you (I'm not even Islam)

Their uniform is just too revealing, the way the starched up skirt is so straight and hugs no curve at all, the same could be said of the pinafore top, so straight, I'm sure we guys really love women with no curve at all, think and stick straight *drool.

I believe we should implement you're idea immediately. First, lets not make it white, white is just too attractive regardless of its ability not to absorb heat from a tropical sun. Lets use black instead, it certainly makes everything look smaller, then during perhimpunan, all the girls will think of you fondly for protecting their virtue, regardless of the unfortunate majority dying of dehydrating having great luck to be placed under the wonderful sun sun, but that should be for a while only right?, since Malaysia doesn't have much sun, it being a equatorial and tropical country and all.

Next lets extend the tudung, showing hair, face skin and also beautiful attractive eyes is totally unacceptable, so basically one loooong veil covering the face of the lady up till the ankles, just leave holes for the hands. But shit, its still too attractive cause like the straight pinafore it'll just make the girls look straight like a twig, still we guys like heh. I mean, if we find the current pinafore attractive the long tudung should only make it better for us.

Oops breast still got a little shape, lets duct tape it to their chest to protect the virtue, it may be a painful chore getting it off but its still ok, protect them from all the horny perverts out there, its not them guys fault for being horny perverts, we're just built that way..the fact that we all have brains and personal will just makes us all more out of control.

You know what its still too much their hand are showing. GLOVE them, then when kemahiran hidup comes we can all have a fun laugh watching the girls handle their sewing with gloved hands not to mention their writing too. The what else have we forgot, oh ya, that musky smell that men find so attractive, i mean with all that covering, plus the wonderful sun,and 3 fans per class and no air conditioning, the girls will exude strong attractive smells in no time. HAih just keep them at home la, "out of sight, out of mind", board up the home and lock the doors, thats the best way and totally foolproof, no sight sound or smell. For guys its like women never existed, we only have each other to turn too in time of need. great idea for population control.

Btw Cik siti WTH are you doing finishing education outside, don't you know you are only causing men to sin, men are all monsters right, i can understand your view on men. Most likely why you have a Cik in front of your name. With an attitude like that. I'm sure you're irrisistable to men, and have loads of trouble fending them off. Please beg the government to implement it soon. Keep up the good work, just when i thought blogs were becoming boring, this is good entertainment.

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)