PELAJAR PEREMPUAN MEROKOK KIAN RAMAI

PELAJAR PEREMPUAN MEROKOK KIAN RAMAI

SURAT PEMBACA , BERITA HARIAN (23 APRIL 2008 )


TABIAT merokok di kalangan pelajar perempuan berumur di bawah 18 tahun amat membimbangkan. Kini, sesetengah mereka tanpa segan silu melepak sambil merokok di pusat beli-belah dan tempat strategik. Perkara ini bukanlah asing bagi pelajar apabila rokok boleh diperoleh tanpa ada pengawasan. Keadaan kini sudah berubah kerana wanita merokok boleh ditemui di mana-mana, berbanding suatu ketika dulu agak sukar untuk kita melihat wanita merokok, lebih-lebih lagi pelajar. Perangkaan yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan menunjukkan jumlah perokok wanita di bawah 18 tahun semakin meningkat daripada lima peratus pada 1996 kepada lapan peratus daripada 3.6 juta perokok di negara ini pada 2000. Lebih membimbangkan ialah perokok wanita dewasa diunjurkan akan meliputi 10 peratus daripada jumlah perokok di Malaysia menjelang 2025.

Peningkatan tabiat merokok di kalangan pelajar perempuan, berpunca daripada kepercayaan bahawa merokok boleh menenangkan fikiran dan menunjukkan bahawa mereka yang merokok adalah seorang yang matang. Selain itu juga, terdapat tanggapan bahawa merokok dapat membantu mengekalkan bentuk badan yang ideal di samping menghalang daripada penambahan berat badan. Tidak dinafikan bahawa pengaruh daripada rakan sebaya dan media elektronik memberi kesan yang besar kepada pelajar ini. Di Barat, gejala merokok di kalangan pelajar perempuan bukanlah asing bagi mereka dan tabiat ini seolah-olah, satu keperluan dalam kehidupan seharian mereka.





Antara punca utama gejala ini berlaku ialah faktor adab dan ilmu. Mereka ini kehilangan adab dalam diri dan masyarakat kerana merokok di mana-mana saja tanpa memikirkan akan memberi kesan kepada orang di sekitarnya. Faktor ilmu pula lemah dalam penguasaan, pemilikan, dan penghayatan ilmu sehingga menyebabkan mereka terjebak dengan gejala ini. Jika mereka menghayati dan memahami kesan merokok ini mereka akan sedar dan insaf akan penyakit yang sedia menanti mereka kelak. Kesan merokok ini boleh membawa maut di samping sangat berbahaya kepada wanita terutama ibu yang sedang hamil kerana akan memberi kesan kepada anak yang dikandungnya. Merokok boleh menyebabkan penyakit kanser paru-paru, sakit jantung, setiap batang rokok yang dinyalakan mengeluarkan lebih 4,000 bahan kimia beracun yang berbahaya dan boleh membawa maut. Antara bahan beracun termasuk bahan radioaktif (polonium-201), bahan yang digunakan dalam cat (aseton), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naftalena), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenik), gas beracun (hidrogen sianida).


Gejala merokok perlu ditangani bukan saja di kalangan pelajar perempuan, malah merangkumi semua peringkat umur. Dalam membanteras tabiat merokok ini, pendidikan perlu diberi perhatian serius ketika di rumah dan sekolah. Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam memantau setiap pergerakan dan aktiviti anak mereka supaya tidak terjebak di dalam aktiviti yang tidak sihat ini. Begitu juga di sekolah, guru perlu menerapkan nilai murni di dalam kurikulum yang diajar dan memberi kesedaran bahaya merokok. Usaha ini tidak akan berjaya jika tiada sokongan padu daripada Kementerian Pelajaran, guru, ibu bapa dan masyarakat dalam melahirkan pelajar yang bersahsiah tinggi dan cemerlang pada masa akan datang. Majlis Hal Ehwal Siswi Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mencadangkan agar diwujudkan Kelab Nafas Baru di sekolah dalam usaha memberi kesedaran kepada pelajar di samping membuat program kerjasama dengan Jabatan Kesihatan setiap negeri. Majlis HEWI PKPIM juga menawarkan diri kepada sekolah yang ingin bekerjasama dengan PKPIM dalam memberi kesedaran mengenai isu ini. Kerajaan perlu lebih tegas dalam menangani isu ini seperti mengharamkan aktiviti penajaan oleh syarikat rokok di dalam program besar, pengawasan aliran penjualan rokok di tempat awam dan tindakan yang lebih tegas kepada mereka yang menjual rokok kepada golongan di bawah umur. Semoga dengan usaha yang bersungguh-sungguh ini dapat mengurangkan sedikit sebanyak statistik jumlah perokok di Malaysia.




MUNIRAH BAHARI,

Naib Presiden Hal Ehwal Siswi,

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)