INGAT PADA ALLAH

Di waktu kaya ingatlah pada Allah
Di waktu miskin ingatlah pada Allah
Di waktu sihat ingatlah pada Allah
Di waktu sakit ingatlah pada Allah

Kerjakan perintahnya
Jauhilah larangannya
Itulah org yang ingat allah

Banyak yang kaya lupa pada Allah
Banyak yang miskin jauh dari Allah
Banyak yang sihat lari dari Allah
Banyak yang sakit meninggalkan Allah

Itulah org yang sombong kepada Tuhannya
Tidak kenal kepada allah

Ingatlah wahai manusia
Semua kan kembali pada Allah
Ingatlah wahai manusia
Hidup matimu di tangan Allah

*lirik lagu cerita mutiara hati yang ditayangkan di TV9. Moga sentiasa mengingati Allah S.W.T.

HATIKU TERLUKA DI BUKHARA

Pengarang : Wan Hashim Wan The
Tahun Terbitan : 2002
Penerbit : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
Sumber : Perpustakaan Universiti Islam Antarabangsa.

“Hatiku terluka di Bukhara” merupakan finalis Hadiah Sako 2 pada tahun 2001. Novel ini merupakan sebuah travelog kaya ilmu yang ditulis oleh Wan Hashim Wan The ( sekarang Dekan Hal Ehwal Pelajar di UKM jika tak silap). Novel ini menceritakan tentang rakaman perjalanan pengarang ke negara Soviet Union, iaitu rakaman perjalanan kehidupan : akan hebat tingginya tamadun suatu bangsa, tentang makna dan harga kebebasan dalam penjara ideologi , tentang makna sama rata dalam tafsir kesaksamaan nafsu, kisah luka manusia hilang hak, hilang emosi dan kisah manusia mengutip iktibar di depan mata.

Antara tempat yang dikunjungi semasa menyertai Intourist Tour ialah Moscow, Bratsk, Irkustsk, Tasik Baikal, Bukhara, Tashkent dan Leningrad. Membaca novel ini telah memperkenalkan kepada pembaca tentang Peter IIych Tchaikovsky iaitu pencipta muzik teragung Rusia. Beliau dilahirkan di sebuah kota yang terpengcil di Votinsk pada 1840 dan meninggal di Leningrad pada 1893.Perjalanan hidupnya yang bekerja sebagai kerani sebelum menjadi pencipta muzik. Di samping itu beliau telah dibiayai oleh Nadia von Meck, seorang wanita janda yang amat mengagumi Tchaikovsky dan memujanya kerana muziknya. Apa yang menarik di sini ialah jarang berjumpa dan hanya berurusan melalui surat sahaja.

Selain itu juga pengarang mencerikan tempat-tempat yang menarik di Moscow iaitu antaranya ialah The Kremlin, The Red Square, Bolshoi Ballet, The Armoury dan banyak lagi.. Tempat-tempat ini telah mengimbau tentang sejarah Rusia suatu ketika dahulu yang banyak menumpahkan darah dan air mata. Membaca buku ini mengingatkan kembali pelajaran Sejarah peradaban Dunia sewaktu di tingkatan 4. Tentang Maharaja Tsar yang kejam bersama Nicholas II, Lenin iaitu tonggak utama pemimpin haluan kiri yang juga peneraju bagi puak Bolshevik yang bertentangan dengan kumpulan Menshevik, dan kisah hidupnya yang disumpat dan dubuang jauh ke Siberia. Selain itu juga mengingatkan kembali tentang Revolusi Rusia dan banyak lagi. Setiap tempat yang dikunjungi, pengarang tidak lupa untuk menceritakan tentang sejarahnya.

Apa yang membuatkan pengarang memilih tajuk “hatiku terluka di Bukhara” (saya rasa) adalah kerana sedih melihat keadaan yang berlaku di salah sebuah masjid di Bukhara( nama masjid tersebut saya terlupa). Tempatnya dahulu dipenuhi dengan jemaah dan pusat pengajian ilmu, tetapi apa yang menyedihkan sekarang ialah bahagian bawah masjid tersebut dijadikan pub yakni tempat manusia bersuka ria, minum-minum dan sebagainya.

Buku ini sesuai untuk semua golongan terutamanya untuk mereka yang meminati sejarah kerana sepanjang perjalanan penulis, beliau menceritakan secara terperinci tempat yang dilawati sekaligus memberi pengetahuan kepada pembacanya.

*untuk cover buku ini bolehlkah rujuk di internet. maaf tidak dapat sertakan sekali bukunya untuk tatapan semua.

SALAM UNTUK SHABINA BEGUM

Sesibuk pagi pinggir kota,
desa London gamat bercerita,
puteri dara berjiwa sasa,
darah Bangladesh mengalir di tubuhnya
tiada beribu juga berbapa,

kental, cekal tuntut bela,
tiada gentar walau gawat derita,
dinul Islam pegangan jiwa
Shabina Begum pejuang muda,

Salam untuk Shabina Begum,
perjuangan bersambut,
tulus murni pertahan agama- maruah tercinta,
hanya jilbab punca utama,

Secukup usia baligh bertanda,
seluar kameez menutupi tubuhnya,
Denbigh bersama teman seusia,
menambah ilmu pengetahuan di dada,
sebagai bekalan di hari muka,

setiap bermula ada akhirnya,
begitulah adat resam dunia,
kegembiraannya hanyalah seketika,
sewaktu usia meningkat remaja,
jilbab mesti menutupi kepala,

tetapi...
apakan daya puteri ini,
gerangan peraturan sinis diragui,
meninggalkan sekolah yang disayangi lagi dirindui
apa yang pasti Islam tetap dimiliki

hak dan maruah perlu dipertahankan
kini bermulalah sebuah perjuangan
membuka mata wanita Islam
pertahan sebuah tuntutan
amanat Tuhan syariat Islam

Tika bermula episod perbicaraan,
mahkamah rayuan jadi pilihan,
wajah yang tak lekang dek senyuman,
zikir tak hilang dari ingatan,
kepada Rabbi segalanya diserahkan,

AllahuAkbar..AllahuAkbar...AllahuAkbar
Akhirnya perjuangan mendapat kemenangan
sujud bersyukur kepada Ar-Rahman
atas pertolongan yang telah diberikan
biarpun berdepan pelbagai rintangan
Islam pasti beroleh kejayaan
dan identiti terus dipertahankan
keranamu jilbab menghias diri
tidak kesal, keluh di hati
malah gembira menyelubungi diri
moga dicontohi juga diikuti
kisah tauladan pemudi yang berani


http://www.aljazeerah.info/

Shabina Begum Unveiling Secularism

By Abid Mustafa

Al-Jazeerah, March 4, 2005



On the 3rd of March the British Court of Appeal ruled that Shabina Begum could wear her Jilbab (gown) to school, instead of the school uniform. Commenting on the verdict Lord Justice Brooke said, “Her freedom to manifest her religion or belief in public was being limited.”

The announcement differs from France’s decision to ban Muslim girls wearing hijab from schools and Germany’s decision to outlaw Muslim women from wearing hijab in public offices. One may think that at last, Muslims in Britain can find some solace under British secularism.

Think again! A day before the verdict, Home Office minister Hazel Blears said that UK Muslims should accept that people of Islamic appearance are more likely to be stopped and searched by police. The number of searches targeting Asians has risen by 300%, since the introduction of anti-terror laws. It is a regular feature of western governments to eschew religious freedom in return for demonstrating intolerance towards Muslims and their right to practice Islam.

Since September 11, under the pretext of the war on terror, the West has undertaken a host of measures specifically aimed at Muslims living in the West. These measures include arbitrary arrests, physical torture, imprisonment without trial, surveillance of mosques, muzzling of Imams, and deaths in police custody. Some have even been forced to become spies. Muslims have also witnessed the endless vilification of Islam by the western media.

All this has left an indelible impression on Muslim minds that secular democracies in the West are incapable of guaranteeing Muslims the peace and security to practice their religion.

The plight of Muslims living under secular dictatorships supported by the West is much worse. In countries like Uzbekistan, Muslim males are routinely arrested for having a beard or visiting the Mosques too often. In Turkey, Muslim women who opt for university education are forced to abandon their hijab.

But the fiercest punishment is reserved for those who seek to criticize these tyrannical regimes; imprisonment, torture and extra-judicial killings can routinely be found in such countries. So we also find Muslims living in the Muslim world convinced that secularism is flawed and unfit to govern them.

Even non-Muslims living under secularism feel that their religion is vulnerable. Many Christians in the West view gay bishops, women priests, illegitimate children, and the commercialization of Christmas as malicious attempts by secular fundamentalist to subvert Christian values and replacing them with secular ones.

Likewise, secularism has failed to protect the Christian sects in Northern Ireland and safeguard the lives of Jewish, Christian and Muslim people living in Palestine. India, the largest secular state in the world, is prone to religious violence where Hindus, Christians, Muslims and Sikhs are all victims of secularism. So, just like Muslims, non-Muslims are also looking for an alternative system that can provide them with an opportunity to practise their religion in peace.

Islam is the sole ideology in the world where people of different faiths can worship and perform their religious duties without experiencing reprisals or insecurity. In practice this is secured by the Caliphate state. In the past the Caliph safeguarded the rights of non-Muslims and Muslims alike, without discriminating between them. Take the case of Palestine: under the shade of the Caliphate, Muslims, Jews and Christians lived in harmony, a feat unrivalled in the history of mankind.

By pressing ahead with the forced secularization of Muslims, Christian and Jews, western governments run the risk of alienating them. Instead, the West should re-evaluate its policy of coercive assimilation and critically address the broader question of our time - as to whether secularism can really guarantee the rights of people belonging to different faiths

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)