TAHZIAH BUAT AHLI KELUARGA NURIN JAZLIN


Tahziah buat ahli keluarga Nurin, Encik Jazimin dan Puan Norazian. Semoga arwah Nurin Jazlin dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Semoga ahli keluarga arwah tabah dan sabar dalam menghadapi situasi ini.



Sesungguhnya kejadian yang menimpa arwah adik Nurin sangat memilukan dan tidak berperikemanusiaan. Layakkah kita menggelar pembunuh itu sebagai manusia? Sesungguhnya Allah telah menciptakan manusia itu untuk beribadat denganNya dan mengurniakan akal kepada manusia itu supaya ia dapat berfikir dengan waras dan bertindak dengan ilmu. Tetapi sesungguhnya pembunuh yang membunuh arwah adik Nurin itu selayaknya kita gelarkan sebagai binatang! Kerana orang yang sebegitu memang boleh disamakan dengan binatang iaitu tidak mempunyai akal



Berita kes kehilangan adik Nurin Jazlin ini tidak dirasai oleh penulis pada awalnya kerana penulis berada di Mesir. Tetapi berkesempatan membelek berita di internet menyebabkan penulis mengetahui tentang isu ini. Sesungguhnya ini bukanlah berita yang pertama melibatkan kes pencabulan, penderaan dan kehilangan kanak-kanak, tetapi acapkali kita mendengar berita sebegini. Kes yang sama berlaku ke atas adik Nurul Huda dan lain-lain lagi, tetapi kes arwah adik Nurin merupakan kes yang telah 'membuka mata' masyarakat Malaysia. Sesungguhnya kekejaman yang berlaku ini perlu diambil tindakan segera dan patut dihukum dengan hukuman yang setimpal.



Penulis asyik terfikir, apalah salahnya seorang kanak-kanak kecil sehingga sanggup diperlakukan dengan sebegitu kejam! Sememangnya apabila nafsu itu sudah menguasai diri begitulah jadinya. Memang menyedihkan melihat arwah Nurin Jazlin diperlakukan dengan kejam. Apa yang diharapkan semoga jenayah ini tidak berlaku lagi dan cukuplah kes ini sebagai pengajaran yang berguna kepada masyarakat Malaysia.



Kes ini sesungguhnya membuka mata masyarakat Malaysia supaya lebih berhati-hati dan menjaga anak-anak dengan sebaik mungkin. Sungguh mengecewakan apabila ada segelintir masyarakat kita yang menghukum ibu bapa Nurin dean sanggup mengenakan hukuman yang berat. Sesungguhnya bukanlah kehendak mereka untuk terjadi seperti ini dan apa yang berlaku mungkin di luar kawalan mereka. Kita perlu sedari bahawa manusia itu tidak pernah lari daripada kesilapan. Kita tidak berhak menghukum mereka dengan menyatakan mereka cuai dan menerima hukuman yang selayaknya. Sesungguhnya kita sebagai manusia perlu berdoa agar kejadian seperti ini tidak berulang lagi.



Pengajaran daripada kes ini perlulah kita sebagai masyarakat Malaysia tanamkan kembali budaya dan amalan seperti yang berlaku di kampung-kampung. Kita perlu tahu siapa jiran kita, apa yang dilakukan, tolong-menolong, dan sebagainya. Tetapi amat menyedihkan apabila di bandar jarang berlaku hal yang sedemikian. Masing-masing melakukan tugas sendiri! hal kamu kamu uruskan sendiri. Dato' Dr. Fadzilah Kamsah menyatakan kita perlu "menjaga tepi kain orang" supaya amalan kejiranan, tolong menolong, kasih sayang itu wujud. Dari segi aspek keselamatan, kanak -kanak perlu diajar tentang asas-asas keselamatan semasa mereka kecil lagi. Ini kerana kanak-kanak mudah terpengaruh dengan benda-benda yang baik. Jika orang itu nampak kemas, bagi RM, ajak pergi jalan-jalan mereka akan ikut kerana gambaran tersebut menunjukkan orang tersebut baik! Tetapi manusia sentiasa berubah, mungkin hanya berpura-pura baik di hadapan kita tetapi bila sudah menagkap mangsanya perbuatan itu sudah bertukar menjadi ganag, bengis, tidak berperikemanusiaan dan sebagainya. Jadi, awasilah anak atau adik anda dan ajarlah mereka dengan didikan yang tepat dan betul.



Akhir kata, janganlah kita menunding jari menyalahkan sesiapa tetapi marilah sama-sama kita memberi sokongan moral kepada keluarga arwah Nurin Jazlin. Jangan kita bebankan mereka dengan masalah-masalah yang tidak patut mereka terima. Harapan kita agar kejadian yang sama tidak berulang lagi.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)