BERTEMU KEMBALI!

Alhamdulillah, penulis selamat sampai di tanah air pada 7 September 2007 setelah 2 minggu berada di bumi Anbiya', Mesir menghadiri Kem Belia Antarabangsa Kali ke-39 di Alexandari, Mesir. Program ini adalah anjuran Kementerian Belia Mesir. Walaupun sepatutnya tiba di Malaysia pada 5 September, namun keadaan yang tidak dijangka berlaku. Kami tertinggal 'flight' disebabkan penerbangan dari Alexandari ke Kaherah tidak seperti dijadualkan. Lewat 45 minit. Apabila tiba di 'Cairo Airport' terpaksa berkejar ke terminal lain untuk 'check in' kerana bangunannya bukan berada di bawah bumbung yang sama. Kami terpaksa berlari-lari kerana takut tertinggal 'flight'. Sungguh menyedihkan apabila tiba di kaunter untuk check in kami dimaklumkan Penerbangan ke Dubai sudah berlepas... Hanya Allah yang tahu isi hati penulis memandangkan 6hb penulis ada peperiksaan di UIA dan 8hb. Mungkin ujian daripada Allah terhadap umatnya dan mungkin ada hikmah di sebalik kejadiaan ini.

Setelah sampai di tanah air dengan keletihan, penulis bergagah juga untuk menghadiri 'back up' kelas pata petang harinya memandangkan sudah lama tidak hadir ke kelas. Berita mengembirakan bahawa peperiksaan saya boleh ditangguhkan ke hari lain dan peperiksaan pada hari Sabtu ditangguh pada 22 hb. Alhamdulillah. Kemudian pada malamnya penulis berangkat ke MFI, Bangi untuk menghadiri MPAT PKPIM kali ke-46.

Ramai rakan-rakan bertanya tentang program, perjalanan dan sebagainya. Mohon maaf kerana mengambil sedikit masa untuk menulis kerana waktu sangat terhad kepada penulis untuk mengadap komputer. Ditambah dengan tugasan yang tertangguh seperti 'assingment' yang perlu dihantar segera, 'group discussion', tugasan projek dan peperiksaan. Sebenarnya itu adalah ujian daripada Allah dan apabila sesekali penulis berjenaka dengan rakan dengan menyatakan " banyaknya kerja" dan rakan-rakan mengusik 'siapa suruh pergi bercuti lama sangat' membuatkan penulis tergelak. Ikutkan penulis tak sanggup juga untuk cuti panjang tetapi mungkin ini adalah rezeki buat diri penulis.

Buat rakan-rakan yang masih menunggu catatan perjalanan harap dapat menunggu. Insya' Allah jika ada masa penulis akan mencoretkan serba sedikit tentang perjalanan dan program di sana.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)