' GO CRAZY '

Sungguh tak diduga ada juga yang berminat untuk mengetahui cerita di sebalik tugasan 'Go Crazy'. Sebenarnya apa yang penulis buat itu tidaklah memberi impak yang besar sangat pada orang awam kerana kemungkinan aksi yang dilakukan itu tidaklah sangat memeranjatkan orang. Tetapi...bagi saya perbuatan itu sudah cukup memalukan saya apatah lagi ramai yang bagi cadangan supaya membuka payung di dalam LRT, berjalan sambil membuka payung di kompleks beli belah KLCC, menyarung baju yang dibuat daripada plastik sampah, memakai baju tidur dan sebagainya. Sesungguhnya hanya Allah yang maha mengetahui kekuatan yang penulis ada untuk melakukan tugasan tersebut. Jika diikutkan hati dan perasaan mahu sahaja ditangguh...tetapi memandang banyak lagi tugasan yang perlu disiapkan jadi 'Go crazy' perlu diteruskan walaupun terpaksa mengaibkan diri. Alhamdulillah..sebenarnya di sebalik tugasan itu tidak berlaku masalah memandangkan penulis selalu berdoakan agar tugasan yang dilaksanakan dimudahkan oleh Allah. Tidak seperti rakan lain yang nyaris-nyaris ditangkap memandangkan polis ingat pesakit mental!

Selesai menyiapkan tugasan tersebut, penulis berkesempatan singgah di Sekretariat PKPIM di Anjung Rahmat dan menceritakan mengenai tugasan tersebut. Masih ingat lagi di minda...bagaimana reaksi rakan-rakan yang terbahak-bahak ketawa mengenangkan peristiwa tersebut dan tak sanggup melakukan perbuatan tersebuat apabila dicabar oleh penulis. Sebenarnya penulis ingin rakan-rakan menyelami bersama bagaimana perasaan mereka.

Buat pengetahuan penulis ada membawa kamera untuk mengambil gambar sebagai bahan bukti untuk tugasan. Namun tiada masa untuk menangkap memandangkan yang ada cuma Hidayah. Jadi jika dia yang mengambil mgambar susah jugak sebab beliau ditugaskan untuk memerhati sekeliling. Lagipun biarlah aksi ini menjadi kenangan buat penulis dan rakan, Hidayah Muzakir.

Keputusan untuk pemerhatian aksi saya telah menunjukkan bahawa dalam lima saat orang awam memandang dengan perasaan pelik dan terkejut, ada juga yang tidak jemu-jemu pandang hingga turun ke LRT, ada juga yang ingin menegur tetapi tidak berani, ada juga yang ketawa dan berbisik sesama sendiri. Sebenarnya di sudut hati ingin mengacau orang ramai tetapi atas nasihat rakan agar jangan menegur dan mengacau kerana khuatir lain yang kita nak lain pula yang jadinya. Sebenarnya penyakit yang dialami ini kemungkinan datangnya daripada faktor sejarah keluarga, keadaan sekeliling, masalah perubatan dan sebagainya.

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)