RUNTUHNYA AKHLAK REMAJA KINI

Sedih dan geram apabila terbaca akhbar Utusan Malaysia bertarikh 5hb Ogos 2007 yang memaparkan cerita tentang remaja bawah umur yang terlibat dengan jenayah rogol! Cuba bayangkan dalam linkungan umur 12-19 tahun sudah melakukan jenayah sungguh zalim ini. Mangsa rogol tersebut ialah wanita yang berusia 30 tahun dan mangsa dirogol bergilir-gilir. Di manakah letaknya akal mereka ketika itu? Sesungguhnya apabila akal sudah dikuasai oleh nafsu...begitulah jadinya. Perkara yang membuat penulis sakit hati dan geram kerana yang terlibat adalah salah seorang remaja bawah umur yang berusia 12 tahun dan dilaporkan tidak bersekolah. Kecik-kecik lagi sudah terlibat dengan jenayah ini.. Buat masa sekarang kesemua yang terlibat ditahan reman oleh pihak polis.
Sebenarnya pendidikan agama pada peringkat awal kanak-kanak penting bagi memastikan anak yang dididik itu mematuhi syariat agama di samping menjadi penyumbang yang besar terhadap pembinaan sahsiah remaja dan pembangunan negara. Ibu bapa perlu memainkan peranan yang penting dalam mencorak hidup anak-anak dengan diberi didikan yang sempurna sesuai dengan syariat Islam.
Hasrat Majlis HEWI PKPIM untuk menganjurkan Bengkel Keselamatan Diri Remaja perlu diteruskan. Para remaja wanita perlu didedahkan dengan teori-teori dan langkah-langkah keselamatan supaya kelak kes-kes yang melibatkan jenayah rogol, pembuangan bayi , seks luar nikah dan sebagainya ini dapat diatasi.

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)