Rindunya untuk menulis di Blog...

Sudah lama tidak 'update' blog. Cuma masa tidak mengizinkan untuk berada lama di hadapan komputer.Sebenarnya jauh di sudut hati ini ingin menghasilkan karya-karya baru tetapi mungkin saya tidak berkesempatan. Lebih-lebih lagi komputer berada di Sekretariat PKPIM jadi kesempatan untuk menggunakannya amatlah terhad kerana jika berkesempatan pun tidak sempat untuk meluangkan sedikit masa untuk menulis. Lagipun komputer kesayanganku itu perlu diperbaiki dan di 'format'kan memandangkan gerak kerjanya pun berjalan agak lembab. Mungkin sudah tiba masanya untuk berehat seketika. Banyak perkara dan pengalaman yang ingin saya kongsikan bersama sebenarnya di dalam blog ini terutamanya semasa cuti semester saya dan rakan-rakan PKPIM berkesempatan menziarahi anak muda di Sarawak iaitu PERKEPIS. Di samping itu juga pengalaman mengadakan Kem Siswi Islam 2007 yang diadakan di Pusat Latihan dan Komuniti PKPIM di Kg. Changkat. Mungkin jika ada kesempatan akan saya coretkan di blog saya buat bacaan rakan-rakan.

Sudah tiga minggu pengajian dimulakan dan adatlah bagi pelajar yang terlibat dengan 'society' harus bijak membahagikan masa. Tidak dinafikan bebanan tugasan pengajian semakin bertambah berat pabila berada di akhir semester ini. Sesungguhnya inilah ujian daripada Allah yang perlu kita hadapinya dengan tabah dan sentiasa berdoa kepada Nya agar di beri kekuatan. Diri ini juga memikirkan tentang tawaran daripada Kementerian Belia dan Sukan yang akan mengadakan program ' International Youth Camp' kali ke-39 yang akan diadakan pada 23-4 September 2007. Inilah rezeki namanya dan peluang untuk kita menimba pengalaman sebenarnya. Galakan daripada 'Bapak' Presiden PKPIM- abg Himi Ramli, 'mak' HEWI- kak Shamsiah serta keluarga membuatkan saya tidak menolak tawaran ini. Tetapi saya sudah mengingat diri awal-awal perlunya persediaan dari segi pembelajaran, mental, fizikal dan rohani. Segala tugasan kelas perlu saya siapkan dan tidak lupa juga tugasan untuk muktamar PKPIM. Buat pengetahuan saya tidak pernah ponteng menghadiri kelas, jadi pabila memohon pelepasan kelas untuk 7 hari membuatkan saya terfikir sejenak..Segala pembelajaran yang ketinggalan perlu di 'cover; balik supaya memudahkan urusan di peperiksaan akhir nanti. Semoga segala urusan saya dimudahkan oleh Allah..Amin.

Baru-baru ini juga saya telah menyiapkan satu tugasan yang amat penting juga untuk kelas Abnormal Behavior saya. kami telah diberi tugasa 'Go Crazy' di mana pelajar diminta untuk membuat satu perbuatan yang unusual dan abnormal di tempat public dan dapatkan reaksi orang ramai tentang tugasan tersebut. Sememangnya ini bukanlah satu tugasan yang mudah walaupun pada hakikatnya mudah. Saya telah memilih untuk melakukan satu perkara yang jarang dilakukan oleh masyarakat setempat iaitu menaiki LRT Putra dengan membawa patung besar Sinchan dan ulat bula. Kedua-duanya dipegang sebelah kanan dan kiri manakala saya memakai stoking berwarna kuning, t-shirt dan seluar manakala tudung diikat dengan penyepit rambut. Dengan gaya budak yang sla sakit mental saya berada di dalam tren di mana penuh dengan orang lkeluar masuk. Memang malu yang tidak terkata membuat aksi tertsebut dan perasaan geli hati pun ada kerana ada yang pelik melihat gadis yang besar panjang memegang patung. Tidak lupa juga muka ibu yang sedih melihat aksi saya. Saya mengucapkan terima kasih kepada rakan baik say Nur Hidayah Muzakir kerana sudi menemani saya di samping menjadi 'Observer'. Sesungguhnya pengalaman ini menginsafkan saya kerana perkara inilah yang terjadi juga kepada mereka yang mengalami pesakit mental dan sebagainya. Ada yang simpati, ada yang pelik, ada yang mengumpat dan lain-lain.

3 comments:

Unknown August 2, 2007 at 6:32 AM  

kelakar la mun..bila baca psl tugasan awk kt lrt putra tu..teringin gak nk wat jugak...hihihi..ade gambar tak??nk tngok..

resam padi August 3, 2007 at 4:48 AM  

Wow...Subhanallah... I'd love to know the end of your observation 'cum' analysis of people's reaction towards your oddness? Mind sharing it out dear?

Anonymous December 3, 2008 at 7:49 AM  

hahahahhhaahah....actlly,ni la us sy..=)

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)