TASAWWUF SIRI 2


Di kesempatan ini penulis ingin menyambung Wacana ilmu yang dianjurkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia di Universiti Islam Antarabangsa yang membicarakan tentang Tasawwuf. Slot kedua ini diisi oleh Syeikh As-Syarif Yusuf Mahyudin Al-Bakhur Al-Hasani.

Pada permulaan bicaranya penulis sangat tertarik dengan bicaranya yang sungguh tegas di mana beliau menyatakan kepada penganjur supaya tidak perlu bimbang dengan bilangan jemaah yang sedikit.Ini adalah realiti yang berlaku pada hari ini di mana apabila majlis ilmu diadakan bilangan yang hadir kurang tetapi apabila diadakan parti, makan-makan maka bilangan yang hadir itu ramai. Inilah realiti yang kita kena terima dan akui. Beliau menyatakan bahawa agama ini adalah dagangan Allah dan dagangan ini sangat mahal. Tidak semua orang akan merasainya dan tidak semua orang akan diberi peluang dengannya. Jadi tidak perlu gusar jika program agama yang dianjurkan itu tidak yang hadir kerana beliau menyatakan bahawa orang yang terbaik itu selalunya minoriti dan yang penting sekali ialah kualiti bukannya kuantiti yang kita mahukan. Jika kita imbau kembali sejarah zaman Rasullullah S.A.W, sahabat-sahabat menimba dan mencari ilmu untuk tarbiyah tetapi apa yang berlaku sekarang segelintir daripada masyarakat pada hari ini menimba ilmu itu ubtuk kepentingan harta benda di mana hawa nafsu telah menguasai minda kita!!
Menurut Syeikh Yusuf, tasawwuf merupakan intipati Islam itu sendiri dan tasawwuf ini tidak perlu kita jadikan isu. Tassawwuf ini datang bagi membentuk peribadi kita sebagai muslim, hubungan dengan sesama manusia dan sebagainya. Syeikh As-Syarif Yusuf di dalam slotnya menjelaskan bahawa Allah S.W.T telah menjadikan kamu untuk beribadat (liya’budun) bukan untuk tidur, makan dan sebagainya. Syeikh As-Syarif Yusuf juga menerangkan bahawa tasawwuf ini adalah bentuk hubungan dengan Allah S.W.T.
Akhir kalamnya Syeikh As-Syarif Yusuf telah menceritakan kisah Abdul Malik Marwan dengan Abu Hazim. Abdul Malik Marwan telah bertanya kepada Abu Hazim, Kenapa ramai orang mencintai dunia tetapi benci akan akhirat? Jawab Abu Hazim ialah kerana kita telah mengembangkan dan membina dunia dan tidak mengembangkan akhirat. ( You built your dunia and destroy your akhirah ). Soalan kedua yang ditanya oleh Abdul Malik Marwan kepada Abu Hazim ialah “ macammana kita akan kembali kepada tuhan?” Jawab Abu Hazim ialah dengan dua keadaan iaitu:

1. Seorang hamba yang telah lari daripada tuhannya dan akan diheret kembali kepada tuhan
2. Kembali seperti ahli keluarga yang lama tidak kembali. Kepulangannya sangat dialu-alukan.

Pesan Syeikh kepada para hadirin yang hadir ialah “ Be real servant to Allah” dan“ He created you and you will meet him”!!

0 comments:

BEBASKAN PALESTIN

BEBASKAN PALESTIN

PROFIL DIRI

Munirah Bahari

Dilahirkan pada 18 Oktober 1984 di Kampung Telok Bakong, Perak. Merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ilmu Wahyu & Warisan Islam dan Diploma Pendidikan di UIAM, Gombak. Sekarang bertugas sebagai pendidik di SMK (F) Besout, Sungkai. Penulis boleh dihubungi melalui emel munirahbahari@gmail.com atau YM (munirah_bahari)